Alibaba en Guess hebben in Hongkong een tijdelijke conceptstore onder de naan Fashion AI geopend. Consumenten kunnen de kleding die in de winkel hangt virtueel passen en vervolgens online bestellen.
Consumenten kunnen in de winkel inchecken met behulp van een QR-code van Taobao. Kledingstukken en accessoires die worden aangeraakt door bezoekers, worden automatisch weergegeven op een door RFID-gedreven ‘magische spiegel’. Die biedt klanten vervolgens een gepersonaliseerde mix van outfits van kleding en bijpassende accessoires van Guess, mede op basis van eerdere aankopen op de platforms van Alibaba. Producten zijn vervolgens af te rekenen via de Taobao-app.
Klanten kunnen in de Fashion AI-winkel ook de kleding selecteren die ze willen passen, die vervolgens door een medewerker in een paskamer wordt klaargelegd. De pasruimtes zijn ook voorzien van slimme spiegels, waarmee klanten een andere maat kunnen kiezen of nieuwe kledingstukken om te proberen, zonder de paskamer te hoeven verlaten. Fashion AI is onderdeel van het ‘new retail’-model van Alibaba.
Guess ziet de samenwerking met Alibaba als mogelijkheid om zijn winkelervaring te veranderen, zegt ceo José Blanco. “We zijn van plan dit project uit te breiden in de regio, want het is de toekomst van retail.”
Reacties 0