Starbucks heeft als doel om in 2020 geen plastic rietjes meer te gebruiken. De koffieketen vervangt ze door een recyclebare deksel waar geen rietje voor nodig is of rietjes van ander materiaal.
Starbucks heeft een nieuwe deksel ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd, dat de standaard zal worden voor alle ijskoffie, thee en espressodranken. Deze deksel is al verkrijgbaar in meer dan achtduizend vestigingen in de Verenigde Staten en Canada en wordt in landen als China, Japan en Thailand getest bij zogenoemde Nitro-drankjes. Nederland is een van de eerste landen in Europa waar het deksel beschikbaar komt.
De retailer gaat verder rietjes van onder meer papier en composteerbaar plastic aanbieden voor Frappuccinos. Consumenten moeten daar dan zelf om vragen.
Starbucks ging onlangs in elf vestigingen in Nederland al van start met een nieuw recyclinginitiatief. Daarbij kunnen klanten gebruikte papieren bekers inleveren, waarna ze worden verwerkt tot nieuwe papierproducten. “We hopen hiermee anderen in de branche te inspireren om deel te nemen”, zei supplychain projectmanager Susanne Folkerts destijds.
Lidl maakte vorige week al bekend te stoppen met de verkoop van plastic wegwerpartikelen zoals rietjes. Vanaf eind 2019 zijn die niet meer in zijn supermarkten te koop.
Reacties 0