Scalpers voorziet in twee maanden tijd al zijn 150 winkels van RFID. De Spaanse modeketen wil daarmee zijn voorraadnauwkeurigheid verhogen en zo de productbeschikbaarheid verbeteren.
Scalpers, dat onder meer een winkel in Amsterdam heeft, werkt voor de uitrol samen met Nedap. Dat bedrijf heeft de afgelopen tijd meerdere winkels in Nederland van RFID voorzien, waaronder Decathlon, River Island en Acne Studios. Merken uit eigen land zitten daar niet tussen, stelt marketing- en communicatiemanager Janna Dirks tegenover RetailNews. “Nederlandse retailers lopen wat dat betreft achter op andere landen. In Engeland, Spanje en Scandinavië zie je bijvoorbeeld al veel meer roll-outs.”
Scalpers beschouwt RFID als de eerste stap in zijn digitaliseringsproces en de basis van de groeistrategie. Het bedrijf streeft ernaar ‘wereldwijd hét herenmerk te worden’, zegt ceo Alfonso Vivancos. “Maar we beseffen dat dit alleen lukt als onze activiteiten een stevige basis hebben en we met nauwkeurige voorraaddata werken."
De retailer krijgt via de software realtime inzicht in de voorraadniveaus en de exacte locatie van elk item. Ook worden inkomende en uitgaande zendingen in het distributiecentrum gecontroleerd via RFID-tunnels, om het replenishment en het verwerken van online bestellingen te verbeteren.
Verder maakt Scalpers het met behulp van RFID mogelijk dat klanten met hun mobiele telefoon in de winkel kunnen betalen. Bij het verlaten van de winkel wordt in een cloud database gecheckt of ze de items hebben afgerekend.
Reacties 0