Het zal voor Jumbo niet makkelijk worden om goede locaties in België te vinden. “Als Jumbo elk jaar tien winkels kan openen, is dat een straffe prestatie”, zegt marketinghoogleraar Gino van Ossel van Vlerick Business School tegenover De Tijd.
Het vinden van goede locaties is volgens Van Ossel moeilijk, omdat er al veel supermarkten zijn. Hoeveel winkels Jumbo bij onze zuiderburen wil openen, is nog niet duidelijk. Eerder werd gesproken over zeker dertig vestigingen, wat volgens Van Ossel een minimum is. “Om winstgevend te zijn moet de keten zeker dertig tot vijftig winkels openen.”
Vooral Colruyt moet de concurrentie van Jumbo vrezen, verwacht de marketingprofessor. De ketens lijken volgens hem op elkaar, omdat ze allebei de laagste prijs beloven. Ook Delhaize en Carrefour zullen de komst van Jumbo volgens Van Ossel voelen, terwijl Aldi en Lidl er het minste van merken. “Jumbo staat in Nederland bekend als een goedkope keten, maar het is geen budgetketen.”
Jumbo maakte vorige week bekend Peter Isaac te hebben benoemd tot managing director België. De voormalig directeur van Lidl België begint in september aan zijn nieuwe klus. De benoeming onderstreept volgens de supermarktketen zijn ambitie om ‘op termijn een onderscheidende speler in het Belgische foodretaillandschap te worden’. Wanneer Jumbo er wil starten is nog niet bekend.
Roger De Schryver 20 nov, 18:25
ann verhoeven 26 aug, 16:12
Maria. Brondsema. 22 aug, 19:12
Roland Dagrain 15 aug, 01:40