Nederlandse retailers omarmen Google Assistant

Nederlandse retailers omarmen Google Assistant

Onder meer Albert Heijn, Jumbo en MediaMarkt gaan direct aan de slag met Google Assistant. De spraakassistent is donderdag in Nederland gelanceerd.

Bij Albert Heijn vertelt Google Assistant binnen een paar seconden wat in de bonus is en welke gerechten je met bepaalde ingrediënten kunt, terwijl het ook mogelijk is producten via spraakbesturing toe te voegen aan het boodschappenlijstje in de Appie-app. Ook bij zusterbedrijf bol.com is Google Assistant nu beschikbaar, waardoor consumenten onder meer hulp kunnen krijgen bij het vinden van een cadeautje en de dagaanbieding kunnen horen. De etailer spreekt van ‘een eerste stap in de ontwikkeling van stemgestuurd online winkelen’.

Ook MediaMarkt laat consumenten aanbiedingen vinden met behulp van de stem, waarna producten direct te bestellen zijn. Ook openingstijden en de route naar de vestigingen zijn bij de elektronicaketen via Google Assistant op te vragen. De retailer benut naar eigen zeggen nog maar ‘het topje van de ijsberg’ van wat de spraakassistent kan en wil de funcitonaliteiten geleidelijk uitbreiden.

Jumbo introduceerde vorig jaar al een spraakoptie in zijn bestaande mobiele app, die naar eigen zeggen door elf procent van de klanten wordt gebruikt. “Dat is behoorlijk veel, als je bedenkt dat er in Nederland nog niet zoveel voice-toepassingen zijn”, zegt directeur marketing Roy van Keulen. Ook de Veghelse keten introduceert nu Google Assistent, omdat het de winkelervaring met meerdere spraakopties op verschillende platforms denkt te kunnen verbeteren.  
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!