'Nog amper bestellingen via spraakassistent'

'Nog amper bestellingen via spraakassistent'

Slechts een klein deel van consumenten met een slimme speaker doet daar zijn aankopen mee. Twee procent van de mensen die spraakassistent Amazon Alexa gebruiken, hebben dit jaar een aankoop gedaan met alleen hun stem. Dat schrijft The Information op basis van twee bronnen die bekend zijn met de interne cijfers van Amazon.

Van de consumenten die een bestelling hebben geplaatst, zou zo’n negentig procent dat daarna niet opnieuw hebben gedaan. Twintig procent van de gebruikers heeft stemopdrachten gegeven als ‘Wat zijn mijn deals?’ aan Alexa. “Voice shopping is duidelijk nog niet in de fase dat het een massaproduct is”, stelt een van de bronnen.

Amazon zou inmiddels zo’n vijftig miljoen apparaten hebben verkocht, waar Alexa op draait. Daarbij gaat het voornamelijk om het apparaat Amazon Echo.

De bevindingen van The Information staan haaks op verschillende rapporten, waarin een sterke opmars van voice commerce wordt voorspeld. Zo schatte OC&C Strategy Consultants eerder dit jaar dat voice commerce van de huidige twee miljard dollar kan doorgroeien tot veertig miljard in 2022.

Behalve Amazon is ook Google druk bezig zijn spraakassistent in de markt te zetten. Vorige maand werd de Nederlandse variant gelanceerd, waarna onder meer Albert Heijn, Jumbo en MediaMarkt er direct mee aan de slag gingen.

RetailTrends