'Dieptepunt van koopavond lijkt bereikt'

'Dieptepunt van koopavond lijkt bereikt'

De consument lijkt de koopavond in de meeste binnensteden weer beter te vinden. In het eerste halfjaar waren er op donderdagavond gemiddeld vier procent meer bezoekers dan een jaar eerder. Op vrijdag was de toename zelfs negen procent, zo blijkt uit onderzoek van Bureau RMC.

De afgelopen jaren liep de populariteit van de koopavond steeds verder terug: met veertig procent op donderdag en zo’n 25 procent op vrijdag. Met de voorzichtige opmars in het eerste halfjaar lijkt het dieptepunt volgens de onderzoekers bereikt te zijn.

De stijging is vooral toe te schrijven aan het tweede kwartaal. In het eerste kwartaal lagen de bezoekersaantallen op het niveau van dat van de eerste drie maanden van 2017. De stijgende populariteit van de koopavond is volgens Bureau RMC opvallend omdat het totaal aantal bezoekers in de winkelstraten juist is gedaald. In het eerste halfjaar zijn 1,6 procent minder mensen geteld dan in dezelfde periode vorig jaar.

Bureau RMC is geen voorstander van het stoppen met de koopavond ten gunste van de koopzondag, omdat de openingstijden van winkels moeten aansluiten bij de behoeften van de consument. En die is steeds meer gewend om aankopen te doen wanneer het hem uitkomt, stelt directeur Huib Lubbers. Bovendien hebben steeds meer huishoudens minder tijd om overdag te winkelen.

Ook de toegenomen drukte in het eerste halfjaar spreekt volgens de onderzoekers in het voordeel van de koopavond. Verder zou de consument op zulke avonden beter voorbereid de stad in gaan en daardoor makkelijker kopen. “Wat ons betreft is het geen koopavond óf koopzondag, maar koopavond én koopzondag. Online winkels zijn immers altijd open”, aldus Lubbers.

Reacties 2


Reinder Koornstra 16 aug, 14:13

Tja, Huib Lubbers, maar is hiermee nou ook bewezen dat de consument nu ook het steeds teruggaande aantal winkels bezoekt? Hoe zit dit met de avonden dat er geen koopavonden zijn, en wat heeft de recente sterke uitbreiding van de horeca ermee van doen? Zeker gezien het prachtige terrasjesweer in het tweede kwartaal?
En is de conclusie niet teveel gerichte op de verouderde pre-internet formule waarmee téveel winkelketens hun klanten tegemoet treden? Want wat maakt een paar uur langer open nou uit vergeleken met de 24/7 webwinkel?
Helaas zien de meeste winkels hun webshop nog als 'iets erbij', maar als ze dat internet offensief zouden gebruiken binnen een volledig geïntegreerde bricks&clicks formule, zijn ze immers ook 24/7 bereikbaar?


Huib Lubbers 17 aug, 09:13

Tja, Reinder, jij laat op elk onderzoeksresultaat vaak een ander geluid horen. Wij weten dat we allebei de detailhandel een warm hart toedragen en dat we zoeken hoe de winkels het beste op het veranderende winkelgedrag kunnen inspelen. Vandaar dat ik er uitgebreid op reageer. Onze sensoren registreren weer een drukkere koopavond, niets meer of minder. Het waren voorheen dalingen van wel 50% en dat is nu niet meer zo. Dat lopen, kopen inhoudt heeft ons onderzoek met pinpasdata wel aangetoond. En ja het winkelen later op de dag, bevestigt de trend van winkelen en recreren op het terras of cafe. Een smart retailer heeft dus lange openingstijden EN een goede webshop, want consumenten gebruiken de twee kanalen naast elkaar, niet in plaats van elkaar. Dus maw als het regent en we niet naar de winkelstraat gaan, kruipen we dus niet achter onze laptop om het geplande winkelbezoek om te zetten naareen webshop. We gaan blijkbaar gewoon wat anders doen en hebben geen zin meer in kopen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!