MediaMarkt kiest voor compactere winkels in stadscentra

MediaMarkt kiest voor compactere winkels in stadscentra

MediaMarkt brengt het winkelvloeroppervlakte van zijn vestiging in Alphen aan den Rijn terug. Het filiaal ondergaat komend jaar een metamorfose, waarbij onder meer de bovenverdieping verdwijnt.

De verbouwing past bij de nieuwe werkwijze van de elektronicaketen. “Aangezien de lokale marktbehoeften zijn veranderd, opent MediaMarkt in stadscentra compactere winkels tussen de 1.400 en 2.200 vierkante meter”, zegt een woordvoerder tegenover de lokale nieuwssite Alphens.nl

MediaMarkt voert wijzigingen door in de landelijke centralisatie van de voorraden en distributie. Daardoor hoeven winkels minder voorraden aan te houden en komen er vierkante meters magazijn vrij. “De klant vindt nog steeds ons hele assortiment aan producten”, aldus de woordvoerder.

De winkel in Alphen aan den Rijn is in de nieuwe opzet zo’n 2.050 vierkante meter groot. Er is straks meer ruimte voor diensten en online afhaalpunten. De verbouwing start waarschijnlijk begin volgend jaar.

Begin dit jaar bleek uit de cijfers van moederbedrijf Ceconomy al dat de winkels van MediaMarkt steeds kleiner worden. De gemiddelde winkelvloeroppervlakte van MediaMarkt is vorig jaar met 3,4 procent teruggelopen, als gevolg van de opening van kleinere winkels en het verkleinen van bestaande vestigingen. De elektronicazaken zijn nog gemiddeld 2.734 vierkante meter groot, tegen 3.131 vierkante meter ruim drie jaar terug.

Reacties 1


Reinder Koornstra 16 aug, 14:29

Waarom Metro in Nederland de "stand alone'" formule MediaMarkt overal in Stadscentra opende is mij altijd een raadsel, in Duitsland hadden ze daar de veel compactere Saturn formules voor. In Alphen aan de Rijn werd, mét de bouw van het nieuwe Stadshart, erop gerekend dat voortaan de hele regio zich daarop zou storten, maar zelfs de helft van de Alphenaren mijdt dat te grote Stadshart! Tegenvaller dus voor Mediamarkt die nu aan het Rijnplein de tering naar de nering moet zetten. Enfin, de afgelopen 10 jaar is het bedrijf erin geslaagd om vrijwel de hele concurrentie de stad uit te jagen, dus de omzetvermindering zal wel meevallen bij lagere kosten voor huur, personeel en energie! Tja,en dan staat er opeens wel weer 2000 m2 leeg!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!