IKEA staat sinds lange tijd weer open voor het testen van nieuwe winkelconcepten. Zo worden in stadscentra ‘gespecialiseerde winkels’ geopend, zegt topman Jesper Brodin in De Financiële Telegraaf.

IKEA is sinds vorig jaar met een keukenwinkel actief in het centrum van Stockholm. Bij zes keukens per dag speelt de retailer quitte, stelt Brodin. “We verkopen soms het dubbele.”

Er wordt volgens hem gekeken of zulke winkels ook in de rest van Europa geopend worden. “Ook onderzoeken we of we in de stadscentra ons hele assortiment kunnen aanbieden, zonder dat we daar alles tonen.” Vorige maand werd nog een stadswinkel geopend in Madrid, op de plek waar eerder een winkel van Zara zat. Daar ligt de focus op de woonkamer met meer dan duizend producten, met daarbij de mogelijkheid om online toegang te krijgen tot de rest van het assortiment.

IKEA investeert verder ‘massaal in digitaal en dienstverlening’, om binnen drie jaar een multichannelbedrijf te zijn. Brodin ziet vooral veel logistieke uitdagingen bij de verkoop van producten op het internet. De Zweden zijn echter ‘altijd een fenomenaal logistiek bedrijf geweest’, stelt hij. “Een voordeel is dat we veel grote winkels hebben die we steeds vaker als distributiecentra gebruiken.”