'Lokale winkeliers verdwijnen niet voor eeuwig'

'Lokale winkeliers verdwijnen niet voor eeuwig'

Het is een mythe dat lokale winkels in Amsterdam massaal worden weggepest door pandeigenaren die de huren plots meermalen over de kop laten gaan. Dat stelt Lodewijk Buijs van vastgoedadviseur CBRE tegenover Het Parool. “Ik zie die explosieve huurstijgingen niet zo, maar ook niet de dalingen die we in andere steden wel zien.”

Belangenorganisatie MKB Amsterdam stelde eerder deze maand nog alarmerende berichten binnen te krijgen over stijgende winkelhuren. Die zouden zwaar op de lasten drukken, waardoor met name de kleinere en bijzondere winkels in de gevarenzone zitten.

Er leeft volgens hoofd winkelvastgoed Bjørn Brink van CBRE bij iedereen het gevoel dat leuke zaakjes in de Negen Straatjes of Haarlemmerdijk plaats moeten maken voor grotere ketens. Toch is het niet zo dat al die lokale winkeliers ‘voor eeuwig verdwijnen’, stelt hij. “Je ziet die winkels terugkregen in de nieuwe straten.”

De winkels duiken volgens hem op in de straten die in 2008 en 2009 leegliepen en waar de huren zijn gedaald. “Daardoor konden we wel opnieuw ontwikkelen, met nieuwe ondernemers, nieuwe sfeer en een nieuwe positie”, stelt Brink. Aanloopstraten in Amsterdam zijn volgens hem in opkomst en lokale ondernemers verschuiven naar de omliggende gebieden van de bekende, centrale straten. “Je ziet dat ze op die nieuwe plek vaak succesvol zijn en het verschil maken.”

Reacties

Wat dhr. Brink hier feitelijk beschrijft is een continue proces van ontwikkeling en voorop lopen van de lokale ondernemer, de ondernemer met een 'eigen smoel'. Dat is uiteraard goed maar deze ondernemers zijn geen vehikel voor gebiedsontwikkeling en dat gevoel draagt dit bericht, althans voor mij, zeer zeker wel in zich.

Geplaatst door Henk Huisman op 27 augustus 2018 om 10:55

Wat hier gebeurt is een landelijk fenomeen. Leuke winkels zijn doorgaans een "nice place to be and see" i.p.v. "To Shop"

De Gap tussen wat we leuke winkels vinden en waar we uiteindelijk kopen is nog nooit zo groot geweest.

Winkels moeten weer terug naar de basis : invulling geven aan een behoefte.

Zodra deze behoefte voor een groot deel nog gecreëerd moet gaan worden, ga je het never winstgevend krijgen en is elke huursverhoging een show-stopper.

Dus winkelaanbod gaat terug naar de basis, betekend een (gezonde) krimp van winkelbestand tot ca 20%

Dan zitten we qua winkeldichtheid nog steeds aan de max. De 20% "overgewicht" moet eraf, Voor Gemeentes de taak om hun beleid en visie hierop aan te passen i.p.v. te blijven trekken aan dode paarden (lees Centra)

Geplaatst door Henk de Vente op 28 augustus 2018 om 10:51

Laatste nieuws









RetailTrends