De selfie van Belsimpel.nl-oprichter Jeroen Doorenbos

De selfie van Belsimpel.nl-oprichter Jeroen Doorenbos

In de rubriek Selfie schetsen we iedere maand binnen het magazine van RetailTrends een beeld van een persoon achter een retailer of merk. Zo ook van medeoprichter Jeroen Doorenbos van Belsimpel.nl, dat vorig jaar door de grens van tweehonderd miljoen euro omzet is gegaan.

Jeroen Doorenbos (33)
Medeoprichter Belsimpel.nl
Ook: fanatiek Risk-speler en basisarts

Vertel, wat was de kleine Jeroen voor jongen?
“Ik vond van veel dingen wel iets. Ik liet mezelf graag horen en was soms wat eigenwijs. School ging me goed af, ik hoefde er weinig moeite voor te doen. Ik zat op een Daltonschool. Daar moest je opdrachten afmaken en daarna mocht je zelf je tijd invullen. Een keer leek het me wel leuk om een paar weken over te slaan. Dus had ik flink in het voren gewerkt met mijn schoolwerk, met het idee een poos vrij te zijn. Maar dat vond de juf geen goed idee.”

Blijkbaar ben je nog steeds vrij fanatiek. Een potje Risken schijnt met jou zomaar tot zes uur ’s ochtends te kunnen duren.
Lacht: “Dat klopt wel. Mijn compagnon Jeroen (Elkhuizen, red.) is ook...

In de rubriek Selfie schetsen we iedere maand binnen het magazine van RetailTrends een beeld van een persoon achter een retailer of merk. Zo ook van medeoprichter Jeroen Doorenbos van Belsimpel.nl, dat vorig jaar door de grens van tweehonderd miljoen euro omzet is gegaan.

Jeroen Doorenbos (33)
Medeoprichter Belsimpel.nl
Ook: fanatiek Risk-speler en basisarts

Vertel, wat was de kleine Jeroen voor jongen?
“Ik vond van veel dingen wel iets. Ik liet mezelf graag horen en was soms wat eigenwijs. School ging me goed af, ik hoefde er weinig moeite voor te doen. Ik zat op een Daltonschool. Daar moest je opdrachten afmaken en daarna mocht je zelf je tijd invullen. Een keer leek het me wel leuk om een paar weken over te slaan. Dus had ik flink in het voren gewerkt met mijn schoolwerk, met het idee een poos vrij te zijn. Maar dat vond de juf geen goed idee.”

Blijkbaar ben je nog steeds vrij fanatiek. Een potje Risken schijnt met jou zomaar tot zes uur ’s ochtends te kunnen duren.
Lacht: “Dat klopt wel. Mijn compagnon Jeroen (Elkhuizen, red.) is ook fanatiek, dus daarin versterken we elkaar. Ik heb het overigens niet van een vreemde. Mijn hele familie heeft een sterke drive. Op een goede manier.”

Omschrijf je gezin eens.
“Ik kom uit een liefdevol nest. Mijn ouders stimuleerden ons om een brede interesse te ontwikkelen, veel hobby’s te hebben en nieuwe dingen te ontdekken. We reisden veel door Europa en ook een aantal keer door Noord-Amerika. Toen vond ik vooral de natuur mooi, de culturele aspecten van de landen werden later leuk.”

Toen je begon met Belsimpel.nl, studeerde je geneeskunde. Wat sprak je aan in die studie?
“Na de middelbare school vond ik het moeilijk om een vervolgrichting te kiezen. Ik heb veel medici in de familie en ik vind de complexiteit van het menselijk lichaam heel interessant. Bovendien kon ik met die studie veel verschillende kanten op. Dat leek me handig omdat ik niet helemaal wist wat ik wilde. Ik zag het ook als een manier om waarde toe te voegen. Het is mooi om mensen te helpen bij hun gezondheid.”

Toch koos je uiteindelijk voor een bestaan als ondernemer. Waarom?
“Die keuze was een ultiem luxeprobleem. Ik vond geneeskunde erg leuk en dan met name het coschappen lopen. Ik voelde me een ontdekkingsreiziger die het ziekenhuis verkende. Maar ondernemen sprak me net iets meer aan. Ik word steeds uitgedaagd om mezelf en ons bedrijf te verbeteren. Ik ben het meest tevreden als we iets nieuws hebben bedacht dat ons beter maakt. Het proces daaromheen is ook interessant trouwens. Het is een cliché, maar hierbij geldt: niet alleen de bestemming, maar ook de reis erheen telt.”

Hoe bewaar je de balans tussen die continue uitdaging en ontspanning?
“Als eigen baas ben ik flexibel qua tijdsindeling. Een groot voordeel. Verder komt het aan op de basale dingen zoals op tijd naar bed gaan en het maken van keuzes. Ik tennis bijvoorbeeld veel, maar ik kijk weinig tv. Je kunt nu eenmaal niet alles. Deze loopbaan is een marathon, geen sprint.”

Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
“Dat was vorig jaar, tijdens mijn vakantie in Nieuw-Zeeland. Voor mijn verjaardag had ik een parachutesprong gekregen. Een surrealistische ervaring; de wind die om je heen raast, de vrije val die twee minuten duurt, met uitzicht op Mount Cook. Eng? Nee hoor. Alleen het moment waarop je uit het vliegtuig stapt, is eng. Daarna is het prachtig.”

Als je iets kon veranderen in Nederland, wat zou je dan als eerste aanpakken?
“Allereerst wil ik zeggen dat het altijd gemakkelijk is om vanaf de zijlijn iets te roepen, terwijl het echt ingewikkeld is om bijvoorbeeld een land te besturen. Maar als ik iets kon veranderen, zou ik meer aandacht schenken aan de positieve dingen in Nederland. We leven in een van de beste landen ter wereld, er gaat heel veel goed. Voor ons geluksgevoel kan het geen kwaad om dat wat meer te benadrukken.”

Zou de jongen die je was trots zijn op de man die je bent geworden?
“Ik ben er niet zo mee bezig of ik trots op mezelf ben. Daar ben ik te nuchter voor. Ik heb een goed leven, ik ben blij met wat ik doe. Dat is het belangrijkst, denk ik. Het gaat er niet om wat je doet, als je het maar naar je zin hebt. En dat is bij mij het geval. Ik ben een tevreden mens.”

Bron: RetailTrends 6

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!