Superdry wil landelijke dekking en mogelijk sportwinkels

Superdry wil de komende drie tot vijf jaar uitbreiden tot zo’n 25 winkels in Nederland. Het Britse modemerk opent zo’n twee à drie nieuwe winkels per jaar, zegt directeur Marco van Drunen van masterfranchisenemer Portare tegenover RetailTrends.

Superdry werkt sinds 2008 samen met Portare en opent eind deze maand in Leiden zijn tiende franchisevestiging. Daarnaast heeft de fashionspeler enkele grote winkels in eigen beheer. Superdry wil volgens Van Drunen ‘gecontroleerd’ groeien, ook om kannibalisatie op wholesalepartners te voorkomen. “Gelukkig zien we dat elke winkel die we openen, bijdraagt aan het resultaat. Dat is uniek en dat koesteren we.”

Naast een landelijke dekking met Superdry-winkels, is de kans aanwezig dat het merk hier standalone sportwinkels gaat openen. Die zouden volgens Van Drunen op meerdere plekken kunnen komen. “De signalen van de pilot in het buitenland zijn positief.” Over specifieke locaties daarvoor is met het hoofdkantoor nog niet gesproken en er moet nog uitgezocht worden of er voldoende draagvlak voor is. “Maar Nederland is wel een markt waar vaak formules worden uitgeprobeerd.”

Superdry concurreert volgens Van Drunen met bijna alle modespelers, omdat het een brede klantgroep heeft. De leeftijdsgroepen 16-25, 25-35 en 35-50 zijn allemaal goed voor een aandeel van zo’n dertig procent. 

Lees op RetailTrends meer over de plannen van Superdry in Nederland.

RetailTrends