Na een flinke uitbreiding van het retailnetwerk in Nederland, vindt Nespresso het nu tijd voor een vernieuwing. Afgelopen weekend ging in Arnhem de eerste boutique open volgens een nieuw winkelconcept. Klanten kunnen er het hele koffieproces beleven: van koffiebes tot capsule.
Het nieuwe winkelconcept werd begin vorig jaar al gelanceerd in Cannes en kreeg later onder meer navolging in New York en Liverpool. Universal Design Studio is verantwoordelijk voor het ontwerp van de winkel. In Arnhem bevindt het filiaal zich in de Bakkerstraat. Koffiebeleving krijg er ‘een nieuwe dimensie’, stelt commercieel directeur Herman Rooswinkel. “Koffie is emotie en verdient meer dan een eenvoudige transactie bij de toonbank. Nederlanders willen koffie kunnen ruiken, voelen, proeven en ontdekken welke smaak koffie het beste bij hun voorkeur past. Daar sluit dit nieuwe concept op aan.”
Bij binnenkomst worden klanten welkom geheten door een koffiespecialist van Nespresso. Ze kunnen de gemalen koffie uit de capsule zien en voelen, de aroma’s ervaren en de koffies proeven tijdens tastings, zodat ze hun eigen smaakvoorkeur kunnen ontdekken. Er is een lab waar klanten kunnen experimenteren met recepten en hun koffie kunnen personaliseren met behulp van verschillende Nespresso-machines. Ook worden er interactieve masterclasses gehouden door een ‘coffee bard’.
De winkel is verder gevuld met verschillende machines en accessoires van Nespresso, terwijl ook de bekende capsulemuur niet ontbreekt in het ontwerp. De klassieke toonbank is verdwenen: het personeel maakt voor het afrekenen gebruik van tablets. Daarmee kunnen ze volgens Nespresso zich gemakkelijk door de winkel bewegen om klanten van advies te voorzien en hun expertise te delen.
In het nieuwe winkelconcept is ook veel aandacht voor duurzaamheid. Zo zijn de tafelbladen gemaakt van koffieresten uit de Zwitserse fabriek en komt het hout uit herbebossingsprogramma’s. In de hoek van de boutique bevindt zich een recyclepunt, die te herkennen is aan het ‘schilderij’ van gebruikte capsules.
Het nieuwe concept wordt later ook geïntroduceerd in Haarlem. Nespresso telt momenteel achttien boutiques in Nederland. Wereldwijd zijn er meer dan zevenhonderd vestigingen te vinden.
Nespresso op Stores That Wow
Herman Rooswinkel is één van de sprekers tijdens het nieuwe event Stores That Wow, op 12 februari in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Stores That Wow duikt in de succesfactoren van de winkel van morgen; van storedesign tot nieuwe businessmodellen en van experience tot instore technologie. Weten hoe jij jouw winkelconcept toekomstbestendig maakt? Laat je informeren en inspireren door nationale en internationale sprekers. Ga voor meer informatie over het programma en om je aan te melden naar de website: storesthatwow.nl
Reacties 0