Grote retailers en merken moeten neurowetenschappelijke inzichten gebruiken om in de concurrentieslag overeind te blijven. Dat voorspelt neuromarketeer en onderzoeker Tim Zuidgeest, een van de sprekers tijdens het event What’s Next in Retail Tech, tegenover RetailTrends.

Voor kleinere spelers is neuromarketing minder relevant, zegt Zuidgeest. Dat komt omdat ze een relatief klein effect hebben op de omzet, terwijl meer basale verbeteringen in de winkel meer impact maken. “De slager om de hoek merkt het niet eens als hij twee procent meer omzet draait, maar voor Coolblue betekent dat het verschil tussen wel of geen winst”, zegt Zuidgeest. 

Onder meer de ideale indeling van een winkelschap en de prijsweergave zijn goed met neurowetenschap te achterhalen, zegt Zuidgeest. McDonald’s en Coca-Cola maken volgens Zuidgeest bij alle marketing die ze testen al gebruik van neurowetenschappelijke inzichten.

Momenteel werkt Zuidgeest aan mogelijkheden om neuromarketing te combineren met virtual reality. In plaats van fysiek een supermarktschap op te bouwen, kun je met één druk op de knop een schap tevoorschijn toveren en iemand met eyetracking-technologie de virtuale winkel sturen. “Unilever heeft op meerdere plekken in de wereld, onder meer in Rotterdam, al een centrum met 170 supermarkten in VR waarin ze alles naar wens kunnen aanpassen.”  

Lees meer over de kansen van neuromarketing voor retailers op RetailTrends.


What’s Next in Retail Tech
Tim Zuidgeest gaat tijdens het event What’s Next in Retail Tech uitgebreid in op de kansen van neuromarketing, met speciale aandacht voor de gecombineerde kracht met virtual reality. Nieuwe technologie brengt ons aan de vooravond van grote verandering. Machine learning, kunstmatige intelligentie en big data bieden ongekende mogelijkheden. 3D-printers, neurotechnologie en robots zorgen voor nieuwe kansen. Wat betekent dat voor jouw retail- en merkorganisatie? Het nieuwe RetailTrends-event What's Next in Retail Tech prikkelt retailers en merken om uit hun comfortzone te komen. What's Next in Retail Tech brengt je op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen, reikt handvaten aan hoe je technologie inzet voor nieuwe manieren om klanten te binden en biedt een inkijkje in de dag van overmorgen. Kijk voor meer informatie op whatsnextinretailtech.nl.