'Retailers kunnen klantervaring verbeteren met blockchain'

'Retailers kunnen klantervaring verbeteren met blockchain'

Blockchain kan retailers zowel helpen hun efficiëntie te verbeteren als waarde toe te voegen voor klanten. De technologie is in alle branches toepasbaar, zegt auteur Mark van Rijmenam van het boek Blockchain: Transforming your business and our world tegenover RetailTrends.

Onder meer Albert Heijn en Walmart maken al op kleine schaal, voor enkele producten, de supplychain inzichtelijk via blockchain. “Dat is een prachtige manier om te leren wat deze disruptieve technologie voor jou als retailer gaat betekenen”, zegt Van Rijmenam. Hij noemt als voorbeeld dat consumenten precies kunnen zien hoe ‘fair’ hun koffie is. “Daar kun je als retailer een experience omheen bouwen, waarmee je consumenten meer transparantie en een betere ervaring biedt.” Retailers zelf kunnen zien hoe producten door de supplychain zijn gegaan en op basis daarvan de afstemming met leveranciers vereenvoudigen.

Grootschalige toepassingen met blockchain zullen nog drie tot vijf jaar op zich laten wachten, verwacht Van Rijmenam. De technologie moet nog veel verder worden doorontwikkeld, zodat consumenten uiteindelijk geen idee meer hebben dat achter een bepaalde applicatie blockchain zit. “Jij en ik weten ook niet hoe Amazon werkt, maar we gebruiken het wel, zozeer is het gemeengoed. Daar zijn we met blockchain nog lang niet.”

Het gebruik van bitcoins in de retail, zal volgens Van Rijmenam nooit groot worden. Hij omschrijft de cryptomunt als de ‘MySpace onder de cryptocurrencies’. “Het is de eerste applicatie, maar eigenlijk niet relevant voor gebruik.” 

Mark van Rijmenam gaat op RetailTrends dieper in op de kansen van blockchain voor retailers.
 

Reacties

Het is eerlijk gezegd voor mij nog een beetje abracadabra, maar door er veel over te lezen hoe inhoudelijk ‘blockchain’ is begrijp ik er langzaam maar zeker meer van!!

Geplaatst door Cok Arkesteijn op 8 oktober 2018 om 13:13

Laatste nieuws









RetailTrends