Decathlon denkt aan twintig tot dertig winkels in Nederland

Decathlon ziet ruimte voor een gelijk aantal perifere- en stadswinkels in ons land. In beide gevallen gaat het om tien tot vijftien locaties, zegt expansion manager Anneloes van der Meer tegenover RetailTrends.

Decathlon heeft momenteel veertien winkels in ons land, waarvan vijf in binnensteden. De sportretailer gaat in ieder geval nog naar Utrecht, waar zowel een vestiging in winkelcentrum The Wall als een binnenstadslocatie komt. “In sommige steden kunnen we kiezen voor de combinatie, soms het een of het ander”, zegt Van der Meer. Dat hangt volgens haar af van de sterkte en regionale aantrekkingskracht van een stad. Ook wordt gekeken hoe elk van de 65 sporten die Decathlon aanbiedt, presteert in bepaalde regio’s. “Misschien zijn in sommige steden zelfs wel drie winkels nodig.” 

Decathlon maakt bij zijn locatiekeuze onder meer gebruik van een dataplatform. Daardoor heeft de winkelketen inzichtelijk waar in de omgeving concurrenten zitten en hoeveel vierkante meters die ter beschikking hebben. “In het verleden moest ik zelf passen in die winkels maken en het aantal meters inschatten”, zegt Van der Meer.

Voor winkels in de periferie gebruikt Decathlon het datasysteem anders dan voor stadswinkels, legt Van der Meer uit. “Voor perifere locaties kijk je alleen naar autorijminuten, in de stad ben je veel meer bezig met passantenstromen.” Decathlon laat het systeem geen omzetvoorspelling maken, omdat er nog volop witte vlekken zijn. “Er is nog niet zoveel interne concurrentie.”

Op RetailTrends vertelt ook supermarktketen Deen hoe het zijn locatiekeuze objectiever maakt met behulp van data.
 

RetailTrends