'Consument wil extra betalen voor betere verpakkingen'

Ruim driekwart van de Nederlanders hecht meer waarde aan eenvoudig online bestellen dan aan een lagere verkoopprijs. Dat blijkt uit onderzoek van Mintel in opdracht van DS Smith. Ook is de Nederlander bereid meer te betalen voor betere verpakkingen.

De drie belangrijkste factoren voor de Nederlandse e-shopper zijn achtereenvolgens bestelgemak, prijs en korte levertijd. In België staan dezelfde drie elementen in de top drie, maar voor onze zuiderburen is de prijs wel doorslaggevend. Consumenten willen eenvoudig, goedkoop en snel bestellen.

Daarnaast toont het onderzoek dat verpakkingen voor ergernissen zorgen bij de consument. Te grote verpakkingen zijn hierbij de grootste ergernis. Webwinkels die hun bestelling meerdere keren in een onaangepaste verpakking versturen, lopen het risico tien procent van hun klanten te verliezen. Bovendien geeft bijna de helft van de Nederlandse ondervraagden aan meer te willen betalen voor extra’s bij de verpakkingen. Een kwart ziet liever een stevigere doos en zestien procent wil graag een makkelijk hersluitbare verpakking om een pakket eenvoudig te retourneren.

RetailTrends