Refurbished-specialist Swoop failliet

Refurbished-specialist Swoop failliet

Refurbished elektronicaverkoper Swoop is dinsdag failliet verklaard door de rechtbank in Den Bosch. Ook is het doek gevallen voor zusterformule Smartrepair, dat servicepunten in de vier fysieke winkels van het bedrijf heeft. Matthijs Steenpoorte van advocatenkantoor Banning is aangesteld als curator.

Partner Awin kondigde het faillissement aan in een e-mail aan iCulture. 'Hoewel het er lange tijd naar uitzag dat dit scenario geen werkelijkheid zou worden, is Swoop helaas genoodzaakt om faillissement aan te vragen', aldus het affiliatenetwerk. Eerder zouden er al signalen geweest zijn dat de retailer ‘op de rand van de afgrond’ zou staan, nadat investeerders de samenwerking hadden beëindigd. Swoop wil zelf nog niet op het nieuws in gaan, omdat eerst met de curator wordt gesproken.

Eerder sloot Swoop al zijn winkel in Almere, maar dat zou losstaan van de huidige problemen. Volgens eigenaar Joshua Kappen werd die vestiging gesloten omdat er te weinig klanten in de regio woonden. Swoop hield winkels over in Nijmegen, Den Bosch, Utrecht en Tilburg.

Kappen sprak eerder nog de ambitie uit te willen groeien naar vijftien tot twintig winkels. De in 2012 gestarte formule biedt naar eigen zeggen een ‘totaalconcept’ voor smartphones, tablets en laptops. Zo verkoopt de retailer niet alleen gebruikte apparatuur, maar worden ook devices gerepareerd.

Eerder dit jaar werd branchegenoot Leapp al failliet verklaard. De keten maakte uiteindelijk een doorstart met veertien winkels in Nederland, terwijl de activiteiten in het buitenland voorlopig zijn stopgezet.

Reacties 4


Peter Koekkoek 20 jan, 18:10

Ik heb op 22 oktober 2018 mijn dure Macbook Pro ter reparatie achtergelaten. Na contact met de curator bleek mijn Macbook verdwenen te zijn. Kan geen aangifte van diefstal doen bij de politie.


Marina Tolenaar 31 okt, 10:23

19 Oktober heeft mijn dochter een iphone 7plus 128gb, en wat blijkt het is maar een 32gb .... en nu zijn ze falliet, lekker een meid die keihard gewerkt heeft erover zo te bedonderen! En bij wie moeten we wezen om een oplossing?


Denise D 29 okt, 20:09

Ik heb net 2 telefoons teruggestuurd naar ze; zo'n 2weken geleden; wacht nog steeds op geld retour en uberhaupt enige reactie!!!


Bert Ysfogel 24 okt, 14:27

Zit er wel handel in het opknappen van elektronica. Dure onderdelen en overige kosten maken dat er bijna dezelfde prijs voor gevraagd moet worden als nieuw.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!