'Lion zat achter HEMA’s slepende franchiseconflict'

'Lion zat achter HEMA’s slepende franchiseconflict'

Met de verkoop van HEMA door Lion Capital verdween de angel uit het conflict tussen de winkelketen en zijn franchisenemers. “Lion zat achter de keiharde opstelling van HEMA”, zegt voorzitter Paul Loeff van franchisevereniging VAB in De Financiële Telegraaf.

HEMA meldde gelijktijdig met de verkoop aan Marcel Boekhoorn dat alle problemen met de franchisenemers uit de wereld waren. De nieuwe eigenaar liet direct bij aanvang van de gesprekken al weten niet te zullen tornen aan de franchiseformule, zegt Loeff. “Dat haalde de angel eruit en gaf ons veel vertrouwen in hem.” 

Toen Boekhoorn in beeld kwam besloten de franchisers en HEMA pragmatisch een streep onder hun conflict te zetten, zegt Loeff. “We besloten de miljoenen die nog betaald moesten worden aan HEMA voor internet te delen.” Verder werden de VAB-bestuursleden door ceo Tjeerd Jegen gerehabiliteerd en verdwenen de rechtszaken van tafel. Daarna maakten de partijen nieuwe afspraken over online, die drie jaar geldig zijn.

De nieuwe contracten houden meer transparantie over de kosten in, zegt Loeff. Zo betaalden ondernemers voorheen een fee voor productgroepen, maar gebeurt dat voortaan per artikel. “We kunnen nu veel eerder inspelen op kortingen van concurrenten.” 

HEMA maakte anderhalve week terug de overname door Boekhoorn bekend. Twee maanden eerder liep het conflict met de zelfstandige ondernemers nog zo hoog op dat alle winkelcontracten van de VAB-bestuurders werden opgezegd. De 250 franchisenemers zijn goed voor veertig procent van de omzet van HEMA.

Reacties 2


jan Van der Bill 29 okt, 18:23

Nu andere franchiseformules nog, voorlopig jat Streetone, bekend van: https://franchiseplus.nl/column/baanbrekend-arrest-hoge-raad-franchisegevers-eerder-aansprakelijk-bij-ondeugdelijke

100 miljoen van winkeliers in 5 jaar.... De rechters in dit land spreken elkaar en zichzelf tegen , de betrokken franchisenemer had de domeinnaam Streetone.nl , Streetone was niet online en wilde dat ook niet. Toch maakte zei express de winkels van de ondernemer kapot om zo eenzijdig de overeenkomst te wijzigen... andere franchisenemers durfde niets te doen.
Het recht doet zijn werk niet, rechters naïef of beschermen merkhouders te veel. Daarom is een franchisewet noodzakelijk.


Reinder Koornstra 29 okt, 12:42

Haha, en ze leefden nog lang en gelukkig!
Natuurlijk was dat een idioot conflict voor een bedrijf dat voor haar overleving voledig afhankelijk is van die franchisers. Hoe overleef je een 40% omzetdaling in de retail? NIET! Als die harde actie niet het idee van Jegen cs was, hebben ze het wel heel enthousiast uitgevoerd!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!