'3i doet met Action wat met HEMA nog beter had gekund'

'3i doet met Action wat met HEMA nog beter had gekund'

Lion Capital is achteraf gezien de slechtste koper die HEMA zich kon wensen. De Britse investeringsmaatschappij heeft de winkelketen helemaal uitgeknepen, zegt auteur Stefan Vermeulen van het boek ‘HEMA, de onwaarschijnlijke ontsnapping van een nationaal icoon’ tegenover RetailTrends.

Vermeulen onthult in het boek wat zich achter de schermen bij HEMA heeft afgespeeld, met name in de periode dat Lion Capital het bedrijf in handen had. Hij schrijft onder meer dat de mensen bij Lion Capital in elf jaar tijd zeker 84 miljoen euro aan hun investering in HEMA verdienden. ‘Sinds de overname heeft Lion geen cent aan nieuw kapitaal in HEMA gestoken’.

Onder de Britse eigenaar is meer dan een half miljard euro verdwenen vanuit HEMA naar banken en andere geldschieters, stelt Vermeulen. “Het volledige budget dat er was om winkels te openen, bestaande winkels te vernieuwen en te investeren in e-commerce was kleiner dan het bedrag dat in de vorm van rentelasten naar de banken ging.” De hoge schuld heeft ‘als een soort molensteen om de nek van HEMA gehangen’, aldus de onderzoeksjournalist.

In 2007 troefde Lion Capital onder meer huidige eigenaar Marcel Boekhoorn, Ahold, Jaap Blokker en een combinatie van 3i en Roland Kahn af in de biedingsstrijd. De Britse private equity-partij zag HEMA volgens Vermeulen alleen als spaarvarken, om na een paar jaar weer door te verkopen. 3i bewijst nu met Action dat zulke partijen wel degelijk kunnen investeren in de groei van winkelketens, stelt hij. “Nadat ze HEMA waren misgelopen hebben ze met Action gedaan wat misschien met HEMA nog wel veel beter had gekund.”

Lees op RetailTrends meer over de onthullingen uit ‘HEMA, de onwaarschijnlijke ontsnapping van een nationaal icoon’. Het boek is te koop via onze boekenshop.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!