Het conflict tussen Unilever en Kaufland over de verhoogde inkoopprijzen duurt mogelijk nog tot volgend jaar voort. “Ik kan niet spreken van witte rook”, zegt general manager Ulli Gritzuhn van Unilever Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland tegen Die Welt.
Kaufland haalde begin vorige maand 480 Unilever-producten uit de schappen en heeft die nog altijd niet terug geplaatst. De supermarktketen was niet te spreken over de verhoogde inkoopprijzen van het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern. Bijna alle foodretailers rekenen bij de jaarlijkse onderhandelingen op prijsverlagingen, terwijl dat volgens Gritzuhn op lange termijn niet wenselijk is. “De permanente focus op de laagste prijs zal leiden tot het uitblijven van investeringen en de vernietiging van banen.”
Een woordvoerder van Kaufland laat weten nog steeds open te staan voor ‘constructieve gesprekken’ met Unilever. Opvallend is dat de supermarktketen de ruzie nu ook over de grens uitvecht. Zo zijn de producten niet alleen in Duitsland maar ook in Oost-Europa uit de schappen gehaald, terwijl daar geen sprake is van nieuwe prijsonderhandelingen. Dat is volgens de Duitse krant niet eerder voorgekomen bij vergelijkbare conflicten.
Unilever lag eerder al eens overhoop met Tesco over prijsverhogingen. De Britse retailer haalde toen kortstondig enkele artikelen uit zijn webshop, maar de partijen legden hun ruzie snel bij.
Reacties 0