Fast Retailing Group heeft een nieuw wasproces voor jeans ontwikkeld, waarmee het watergebruik tot 99 procent wordt verminderd. Vanaf 2020 wordt de technologie voor alle spijkerbroeken van het Japanse modeconcern ingezet.
De techniek is ontwikkeld in het eigen FR Jeans Innovation Center in Los Angeles. De innovatie combineert volgens Fast Retailing geavanceerde wasapparatuur met de vaardigheden van jeansontwerpers. Bij een collectie jeans van modeketen Uniqlo, waar de technologie werd ingezet, werd het watergebruik tot maximaal 99 procent teruggedrongen met een gemiddelde van negentig procent. In 2020 verwacht Fast Retailing veertig miljoen jeans te produceren met het nieuwe wasproces, wat moet leiden tot 3,7 miljard liter minder watergebruik.
Door de introductie van lasers ter vervanging van het arbeidsintensieve schraapproces, zorgt de nieuwe productiemethode ook voor een lichtere last voor de werknemers. “We geloven dat jeans die niet alleen met een focus op design en comfort, maar ook onder milieuvriendelijke omstandigheden en met oog voor de rechten van werknemers zijn gemaakt, echt goede producten zijn”, reageert directeur Masaaki Matsubara van het innovatiecentrum.
Reacties 0