Albert Heijn mechaniseert: capaciteit omhoog, fors minder personeel

Albert Heijn mechaniseert: capaciteit omhoog, fors minder personeel

Vanuit het nieuwe gemechaniseerde distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam worden vanaf begin volgend jaar de eerste supermarkten beleverd. De capaciteit wordt met het dc fors verhoogd, terwijl het aantal medewerkers flink wordt teruggebracht, zo werd duidelijk tijdens een rondleiding door het nieuwe magazijn.

Nu zijn er in het dc voor houdbare producten steeds honderd mensen gelijktijdig aan het werk in een shift. Dat zijn er straks nog maar dertig. Vooral uitzendkrachten, die nu veertig procent van het personeel uitmaken, zullen dat volgens directeur winkels en distributie Cees van Vliet gaan merken. “Alle vaste medewerkers van het oude dc krijgen een nieuwe baan binnen Albert Heijn, maar we zullen minder uitzendkrachten gaan inhuren.”

Albert Heijn verwacht een flinke efficiëntieslag te kunnen maken. De capaciteit – ‘het aantal dozen dat de deur uit gaat’ – neemt met vijftig procent toe op een gelijk aantal vierkante meters. Ook zijn er door de efficiëntere belading minder vrachtwagens nodig om evenveel producten naar hetzelfde aantal winkels te brengen. “Albert Heijn heeft altijd voorop gelopen in vernieuwingen, en dat is de reden dat we de positie hebben die we hebben”, aldus Van Vliet.

Na een gefaseerde overgang worden vanuit het gemechaniseerde houdbaar-dc uiteindelijk vierhonderd supermarkten bevoorraad. Of en wanneer de andere drie regionale distributiecentra gemechaniseerd worden, is nog niet besloten. Dat heeft onder meer te maken met de ‘forse investering’ die de locatie in Zaandam heeft gevergd, waarvan Albert Heijn exacte hoogte niet wil delen. “In die zin zijn we echt kruideniers: we willen het eerst werkend zien”, zegt Van Vliet.

Lees op RetailTrends meer over de mogelijkheden van Albert Heijns nieuwe dc. 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!