Albert Heijn opent eerste 'circulaire supermarkt'

Albert Heijn opent eerste 'circulaire supermarkt'

Albert Heijn heeft woensdag in Gouda een proefwinkel geopend waarin verschillende initiatieven voor verduurzaming worden gecombineerd. Bij succes moeten in de toekomst meer van deze 'circulaire winkels' komen.

Bij de bouw van de winkel is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van gerecyclede en recyclebare materialen. Onder meer de staalconstructie en het dak zijn volledig demontabel en daarmee in de toekomst herbruikbaar. Voor de inrichting is gekozen om bestaande materialen als stellingen, kassa’s, winkelmandjes en winkelwagens te hergebruiken. Ook de verlichting, plafondbekleding en vloeren zijn reeds eerder gebruikt. 

Daarnaast heeft de keten een nieuw, duurzaam meubelsysteem ontwikkeld dat herbruikbaar is. Om de CO2-uitstoot te verminderen, is een CO2-installatie gebouwd die energiezuinig is. Deze moet de koel- en vriesmeubelen op de juiste temperatuur houden en tegelijkertijd de CO2-uitstoot beperken. Daarnaast zijn er zonnepanelen op het dak geplaatst, is het ventilatiesysteem energiezuinig gemaakt en bestaat alle verlichting uit led-lampen.

Het bouwen van een circulaire winkel was volgens Albert Heijn 'een heuse uitdaging'. “We zijn hier het wiel aan het uitvinden", zegt senior vice-president real estate, construction & franchise Anneke de Vries van de supermarktketen. "Niet in een laboratorium, maar in de dagelijkse praktijk.” Albert Heijn werkt daarvoor nauw samen met leveranciers, aannemers, adviseurs en de gemeente Gouda. 

De keten heeft eerder al de ambitie uitgesproken om in 2025 volledig CO2-neutraal te zijn. Alle nieuwe en vernieuwde winkels worden daarom voorzien van de CO2-installatie met natuurlijke koudemiddelen. In tien jaar tijd zou er inmiddels als een reductie van vijftig procent behaald zijn. Ook worden steeds meer gasinstallaties verwijderd.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!