'Zalando houdt gaspedaal diep ingedrukt'

'Zalando houdt gaspedaal diep ingedrukt'

Zalando is voorlopig niet van plan om zijn investeringen terug te schroeven om meer geld te verdienen. “De ontwikkelingen gaan zo snel, dat het nog wel even duurt voordat we onze voet van het gaspedaal halen”, zegt directeur Kenneth Melchior van Zalando in Noord-Europa tegenover RetailTrends.

De Duitse modeverkoper heeft volgens Melchior te maken met sterke concurrentie, in zowel Nederland als daarbuiten. “Je moet blijven innoveren en klanten meer blijven bieden”, stelt hij. Als voorbeeld wijst hij op de gratis ophaalservice, die in heel Nederland is uitgerold.

Het grote plan van Zalando is volgens hem om vijf procent van de Europese markt te bemachtigen. Nu is het aandeel nog 1,3 procent. “We lijken heel groot in Europa, maar vanuit holistisch oogpunt zijn we nog maar klein. Zou jij stoppen met investeren als je nog maar 1,3 procent van de markt in handen hebt? Er is nog zoveel voor ons om te doen.”

Zalando werkt aan een ecosysteem voor de mode en bindt steeds meer merken voor zijn partner- of fulfilmentprogramma. Zo ligt er tegenwoordig voorraad van WE Fashion in het magazijn en zijn er plannen aangekondigd om Nederlandse winkels aan te sluiten op het platform. De vergelijking met Amazon, dat aanvullende diensten zou gebruiken om de retail te financieren, gaat volgens Melchior niet op. Zalando heeft geen ambitie om prijsleider te zijn, stelt hij. “We willen juist samenwerken met merken op basis van goede en eerlijke prijzen en hopelijk zo geld verdienen.”

Kenneth Melchior is sinds afgelopen maart directeur van Zalando in Noord-Europa, waar ook Nederland onder valt. Lees het volledige interview op RetailTrends.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends