Nederlandse webwinkels hebben in de afgelopen vijf weken voor 340,9 miljoen euro aan sinterklaasproducten verkocht. Dat is 4,8 procent minder dan een jaar geleden, zo blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org.
De online omzet (producten en diensten) lag in de vijf weken voorafgaand aan 5 december op gemiddeld 311,7 miljoen euro per week. Dat is 28 procent meer dan in een reguliere week. Vorig jaar zorgde Sinterklaas nog voor een 31 procent hogere weekomzet, terwijl in 2016 een groei van 35 procent werd genoteerd.
In totaal is er in vijf weken tijd bijna 1,6 miljard euro online besteed. Dat is volgens directeur Wijnand Jongen wel een record. In die periode vinden onder meer Singles’ Day, Black Friday en Cyber Monday plaats. “Nu de buitenlandse shopfeesten ook in Nederland nog verder zijn ingeburgerd, verwachten we dat dit record volgend jaar opnieuw moeiteloos gebroken wordt.”
Webwinkels spraken onlangs al de verwachting uit dat de grootste groei aan online bestedingen met Kerst wordt bereikt, als er ruim dertig procent meer omzet wordt geboekt in vergelijking met een normale week. Thuiswinkel.org verwacht dat de absolute bestedingen rond de feestdagen ‘weer een stuk hoger komen te liggen dan voorgaand jaar’. Over heel 2018 wordt een online omzet van ruim 25 miljard euro verwacht, elf procent meer dan een jaar eerder.
Henk Vos 5 dec, 13:56
A. Zijnzeiker 5 dec, 11:39
P. van Veen 5 dec, 11:35