PostNL heeft tussen Black Friday en Sinterklaas zo’n twaalf miljoen pakketten verwerkt in zijn distributiecentra. Dat zijn er twee miljoen meer dan vorig jaar in diezelfde periode.
Grote online koopmomenten als Black Friday en Cyber Monday waren volgens PostNL populairder dan ooit. Hoewel het pakketbedrijf daardoor al rekening hield met extra grote hoeveelheden, vielen die alsnog hoger uit dan verwacht. PostNL heeft dit jaar driehonderd pakketbezorgers aangenomen en drie nieuwe sorteercentra geopend. “Daardoor konden we het grootste deel van de extra pakketten op de beloofde dag afleveren”, zegt directeur operations Leendert-Jan Plaisier.
Het aantal klachten dat bij de Consumentenbond binnenkwam over pakketbezorging ligt dit jaar drie tot vijf keer zo hoog als vorig jaar. De meeste klachten gingen over PostNL en DHL en hebben te maken met pakketjes die te laat zijn geleverd of zijn zoekgeraakt.
Ook het aantal pinbetalingen in ons land is naar een recordhoogte gestegen. In de week tot en met 5 december is er ruim 96 miljoen keer gepind voor een totaalbedrag van 2,4 miljard euro, meldt Detailhandel Nederland. Dat komt neer op 26 duizend transacties per minuut en een gemiddeld pinbedrag van 25 euro. Vorig jaar werd in de sinterklaasperiode 83 miljoen keer gepind in winkels.
In totaal verliep 61 procent van de winkeltransacties in de afgelopen maand digitaal, wat volgens de brancheorganisatie ‘aanzienlijk meer’ is dan in 2017. Ruim de helft van die betalingen verliep contactloos. Detailhandel Nederland rekent ook rond Kerst op pin- en omzetrecords.
Reacties 0