'Albert Heijn wil 2018 het liefst vergeten'

'Albert Heijn wil 2018 het liefst vergeten'

Ondanks de hoogconjunctuur en alle spaaracties vielen de omzetten van Albert Heijn zwaar tegen en zijn er minder klanten over de vloer gekomen. “Het liefst wil de blauwe reus 2018 graag vergeten”, zegt retailkenner Rupert Parker Brady in een blog op RetailTrends.

Vooral de eigen filialen hebben last van de opmars van online boodschappen doen, constateert Parker Brady. Ook de groei van thuisbezorgmaaltijden, eten op de winkelvloer en de brede verkrijgbaarheid van traditionele supermarktproducten bij branchevreemde spelers zorgen volgens hem voor problemen. “Je struikelt zeker bij Action en Kruidvat over het voorverpakte voedsel en de huishoudmiddelen.”

Albert Heijn wil zijn marktaandeel graag vasthouden, maar weet nu al dat het groeitempo van de markt volgend jaar niet bijgebeend kan worden. Topman Wouter Kolk kondigde onlangs aan meer omzet te willen halen ‘uit nieuwe functies’, waarbij supermarkten worden getransformeerd tot een soort eet- en bezorgcentrum. “HEMA en Jumbo weten al jaren dat eten op de winkelvloer een groeimarkt is, maar de king of food heeft kennelijk zitten slapen”, aldus Parker Brady.

Albert Heijn is volgens hem pas sinds dit voorjaar bezig met de uitrol van food & beverage-concepten. “De propositie kan veel beter en er is te weinig tractie”, stelt hij. “Het roer moet om, want Appie moet qua resultaat onderaan de streep en winstgevendheid nog vele jaren de piek op de kerstboom van Ahold Delhaize blijven.” De verschuivingen in de top van het concern zijn volgens hem 'een voorbode voor een majeure koerswijziging'.

Rupert Parker Brady signaleert paniek op de winkelvloer bij veel hoofdrolspelers in de retail. Op RetailTrends bespreekt hij behalve Albert Heijn ook de situatie bij HEMA, Blokker en Hudson’s Bay. 

Reacties 24


Jaap VELEMA 18 dec, 14:43

Wat mij bij AH ergert zijn de pinkassa's waar je niet met contant mag en kunt betalen. Gelukkig heeft Jumbo bij mij in wijk dit systeem weer snel afgeschaft.
Heb al diverse keren bij AH geklaagd help niets dus nu vaker naar Jumbo. AH ga lekker door met je klantonvriendelijkheid!


Marjan van der Linde 18 dec, 14:57

Ook ik erger mij mateloos aan de vele pinkassa's en maar één of twee kassa's waar men contant kan betalen. Zéér klantonvriendelijk AH! Zo jaag je zelf de klanten weg!


A Janssen 18 dec, 16:36

Ja dat is zo allemaal pinnen zodat er veel wachtende zijn in de wachtrij voor de gewone kassa


Adrie Pos 18 dec, 17:10

Voor mij blijft Albert Hein de beste supermarkt gewoon gezond voedsel van hoge kwaliteit daar kunnen voor mij andere supermarkten niet tegenop komt wel goed met Albert.hein


K Wild 18 dec, 17:23

Ergerlijk al die mensen die minutenlang in hun portemonnee staan te graven naar muntjes, goed dat die maar een kassa krijgen. AH prima supermarkt met veel eigen producten. Jumbo verhoogde al weer stiekem de prijzen las ik.


Kees D 18 dec, 17:24

Gezond voedsel en Hoge kwaliteit bij de Albert heijn?? Nou echt niet. Groente en fruit worden bespoten, "duurzame" vlees is allemaal plof en veel producten worden onterecht als gezond bestempeld. Niet dat andere supermarkten het allemaal niet doen, maar zeggen dat ah beter en of gezonder is, is onterecht.


Gerry Weeterings 18 dec, 17:49

Albert Heijn zal over enkele jaren ingehaald worden door Jumbo. Vanwege de hogere prijs van meerdere producten maar ook door het gebrek van Foodmarks. Ben zelf al ruim 50 jaar klant van AH en vindt dat AH zich te lang vasthoudt aan een oud concept.


Tim Truus 18 dec, 19:44

Was ah niet al ingehaald door Jumbo?


Quint Duivenvoorden 18 dec, 20:08

Eigen filialen hebben last van online boodschappen doen. Dat zal alleen nog maar meer pijn gaan doen. Ik mis hier de splitsing in AH.nl, Jumbo online en Picnic. Natuurlijk zal een deel naar AH.nl gaan, maar ook zeker naar Picnic! Laatstgenoemde doet het heel goed, maar is nu nog beperkt gedistribueerd. Als ze overal goed de markt kunnen bedienen, in alle verzorgingsgebieden zonder wachtlijsten, ben ik benieuwd wat dat met het marktaandeel van AH (online en offline) doet. Welk effect heeft Picnic bijvoorbeeld nu op AH in verzorgingsgebieden waar ze zitten? Anybody?


John van Beek 18 dec, 20:25

Als je dagelijkse boodschappen bij de Vomar goedkoper zijn dan bij de AH dan raak je zeker klanten kwijt


A Maas 18 dec, 21:19

Men probeert klanten door de pinkassa's of zelfscan te loodsen. Als je contant wilt betalen moet je maar aansluiten in de rij van 2 kassa's. Arrogantie ten top !! Ben ruim 50 jaar klant geweest bij AH maar ben er klaar mee. Kom er sinds vorige maand NOOIT meer.


Maria Pas 18 dec, 21:50

Boerenkaas van AH nou echt niet waar er staat gewoon een kaasfabriek op het land van de boer. De kaas is niet te eten zo vies. Ik had 2 pakken gekocht en heb ze allebei weggegooid. De ene nog niet open, 2 maanden houdbaar en helemaal beschimmeld. Die koop ik dus nooit meer


H Bouwens 18 dec, 22:40

Ah is gewoon te duur. Het assortiment onderscheidt zich positief, de verse produkten zijn prima, maar je bent gewoon teveel geld kwijt in vergelijking met andere supermarkten.


Marcel Weitz 18 dec, 23:34

Mijn zoon werkt sinds 3 jaar achter de kassa bij AH en daarom kom ik er nu soms . Ik was er in 50 jaar tijd nog nooit geweest . Wat een prulwinkel en veel te duur


M Beckers 19 dec, 06:20

Wat zou de invloed zijn van het stoppen met de reclameslogan met Harry piekema?


Jan Jansen 19 dec, 06:55

Wat een gezeur over contant betalen ipv pinnen. Het is 2018 hoor.


T. Flipje 19 dec, 07:03

AH is de enige supermarkt die alles heeft wat ik wil hebben. En laat ze 3% duurder zijn. So what? Dat is 3 euro op een volle kar. Daarvoor ga ik echt niet naar een Jumbo.


Theo V d Steege 19 dec, 12:25

Voor míj is ah niet meer mijn supermarkt. Kassa's sluiten dus lange rijen! Gelukkig bij jumbo genoeg open kassa's. Ah is mij kwijt.


Wilmy Scholtenhuis-Klieverik 19 dec, 14:20

Sinds 2 a 3 jaar is er mijn buurt een AH supermarkt ik ben dik tevreden.
Zijn er te weinig kassa's open, openen ze er snel een bij. De filiaal chef is nooit te beroert om in de winkel bij te springen. Ook het jonge personeel op de winkelvloer is erg attent.


Maria Meijers 19 dec, 15:15

omdat de technologie zich steeds verder ontwikkeld en men steeds minder contant geld in de beurs hoeft mee te nemen zijn pinkassa s toch ideaal, of contactloos betalen van de 10 klanten gebruiken het er 8 of willen pinnen, snap niet dat mensen altijd moeten zeuren is het niet over het een dan over het ander, ah is gewoon een fijne goede klantvriendelijke supermarkt anders zou die zo lang bestaan.


Cisca Melsen 19 dec, 22:40

AH is mij allang kwijt heb er 30 jaar gewerkt en altijd mijn boodschappen gedaan, maar ze hebben mij om een smerige manier eruit gewerkt, ik denk nu hun verdiende loon.


Appie Heijn 20 dec, 07:40

Wat een onzin over dat pinnen het is veel veiliger voor het personeel en het gaat veel sneller en nu zeker contactloos


Emmy De jong 20 dec, 09:55

Wat een negativiteit allemaal..ik geniet juist van de service van het personeel
..de 1betalen 2 halen is top...kies gewoon de kassa die bij je past..en de vele goede producten vooral biologisch staan ze ver boven de andere supermarkten...


Chris Niese 2 feb, 13:40

Zeer klantonvriendelijk bedrijf
vooral voor invaliden in een rolstoel of scootmobiel!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!