Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Starbucks, Walmart en ING.
Starbucks
Starbucks heeft in China volop plannen om fysiek door te groeien, maar daarnaast heeft het land nu de primeur van de eerste 'virtuele winkel' van de koffieketen. Met behulp van technologie die is ontwikkeld door Alibaba, biedt Starbucks nu een uniforme winkelervaring door de eigen app en die van Taobao, Tmall en Alipay heen. De technologie van Alibaba stroomlijnt het winkelproces en trekt opties die al beschikbaar waren in verschillende apps naar één centraal toegangspunt. Zo kunnen klanten binnen de virtuele winkel kiezen voor Starbucks Delivers, waarna de bestelde drank door Alibaba's bezorgplatform ele.me binnen een half uur thuis wordt geleverd. Ook is cadeauservice 'Say it with Starbucks' uitgebreid....
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Starbucks, Walmart en ING.
Starbucks
Starbucks heeft in China volop plannen om fysiek door te groeien, maar daarnaast heeft het land nu de primeur van de eerste 'virtuele winkel' van de koffieketen. Met behulp van technologie die is ontwikkeld door Alibaba, biedt Starbucks nu een uniforme winkelervaring door de eigen app en die van Taobao, Tmall en Alipay heen. De technologie van Alibaba stroomlijnt het winkelproces en trekt opties die al beschikbaar waren in verschillende apps naar één centraal toegangspunt. Zo kunnen klanten binnen de virtuele winkel kiezen voor Starbucks Delivers, waarna de bestelde drank door Alibaba's bezorgplatform ele.me binnen een half uur thuis wordt geleverd. Ook is cadeauservice 'Say it with Starbucks' uitgebreid. Naast digitale bonnen voor dranken, kunnen klanten daar via Tmall nu ook fysieke cadeaus zoals Starbucks-merchandise mee kopen.
Door zijn mobiele aanwezigheid te centraliseren, heeft Starbucks een beter overzicht van de online acties van zijn consumenten. Bovendien leidt de integratie met de Alibaba-apps naar verwachting tot een sterke groei van het loyaliteitsprogramma in China.
Walmart
Er gaat haast geen week meer voorbij zonder dat er een nieuwe visual search-tool opduikt. Ditmaal is het Walmart, dat de technologie test bij de in 2016 overgenomen woonretailer Hayneedle. Consumenten kunnen via de app van Hayneedle een afbeelding uploaden van een meubelstuk. Dat kan door een foto te maken in een huis of showroom, maar ook een pagina uit een tijdschrift wordt herkend. De app gebruikt die afbeelding vervolgens om soortgelijke producten van Hayneedle te vinden.
Walmart denkt klanten met visual search beter naar producten te kunnen leiden waarvan ze niet weten hoe ze die in woorden moeten opzoeken. "De meerderheid van de klanten weet niet echt wat ze zoeken op het gebied van woninginrichting, want het vereist in veel gevallen een grote mate van inspiratie", zegt vice president home Shelley Huff van Walmart. Daarnaast denkt de retailer zijn retouren te kunnen verminderen en de klantenreviews van woonproducten te verbeteren.
ING
Albert Heijn en IKEA hebben meegedaan aan een pilot rond het afrekenen van online bestellingen met een betaalverzoek via de ING-app. De betaaldienst wordt nu breed uitgerold, waaronder bij de Zweedse meubelketen. Wie bestellingen van IKEA laat thuisbezorgen, kan aan de deur een QR-code met zijn telefoon scannen om te betalen. Het voordeel daarvan is volgens ING dat klanten geen gegevens meer in hoeven te vullen, waardoor er geen fouten in de overboeking worden gemaakt en ze snel klaar zijn met afrekenen.
Albert Heijn testte het betaalverzoek in geselecteerde gebieden als alternatief voor de pinterminal en kreeg positieve reacties. “We werken aan de mogelijkheid om dit landelijk uit te rollen”, zegt cfo Jasper Eenhorst van Albert Heijn Online.