Het groeiende aantal verkeersbewegingen als gevolg van online bestellingen, leidt tot steeds grotere verkeersonveiligheid in woonwijken. Daarvoor waarschuwt Veilig Verkeer Nederland (VVN), dat zowel consumenten als de logistieke sector oproept in actie te komen.
In drukke straten komen dagelijks veertig tot vijftig bestelbusjes per dag, een aantal dat VVN binnen een jaar ziet toenemen tot zeventig of tachtig. “Zeker als meer winkels en supermarkten thuis gaan bezorgen, zal het aantal verkeersbewegingen drastisch toenemen”, zegt directeur Alphons Knuppel. Hij vreest dat het aantal snelheidsovertredingen, foutparkeren en 'andere misstanden' alleen maar zullen stijgen als hier niets aan wordt gedaan.
De sector werkt al aan oplossingen, zoals het bundelen van zendingen en het toenemende gebruik van afhaalpunten. Uit oogpunt van minder bestelautokilometers in de stedelijke omgeving zou het volgens VVN een positieve ontwikkeling zijn als die het thuisbezorgen uiteindelijk zullen vervangen. Minder positief is de organisatie over de komst van snelle diensten, zoals thuisbezorging binnen enkele uren. Hoewel vervoerder en klant daarmee beter onderling het aflevertijdstip kunnen bepalen, leiden die diensten tot extra voertuigkilometers en daarmee een groter verkeersrisico.
Vorig jaar waren er 69 dodelijke ongevallen met bestelbusjes, maar het is niet bekend hoe vaak daar een koerier bij betrokken was. VVN ziet graag een betere registratie van ongevallen. “Het is zaak dat beter wordt bijgehouden wat oorzaken van ongevallen zijn en wie er bij betrokken zijn”, aldus Knuppel.
Reacties 0