Albert Heijn heeft het assortiment in zijn webshop in een jaar tijd met bijna tien procent teruggebracht. Vooral droger kruidenierswaren zijn uit het webwinkelaanbod geschrapt, blijkt uit onderzoek van boodschappenapp Hiiper.
Een jaar geleden rond deze tijd werden volgens Hiiper 27.802 verschillende producten via AH.nl, verkocht, nu zijn dat er 25.151. Albert Heijn heeft in die periode 7794 producten uit de webshop geschrapt en 5143 nieuwe toegevoegd. Vooral drogmetica en babyproducten werden uit het online assortiment geschrapt. Daarnaast is gesneden in categorieën als alcoholische dranken, conserven en non-food. In het versaanbod veranderde weinig.
Albert Heijn streeft online ‘continu naar een assortiment dat voor zoveel mogelijk klanten interessant is’, laat een woordvoerder weten aan Distrifood. Daarom worden volgens hem vaak wijzigingen doorgevoerd. “Als gevolg van deze aanpak is het assortiment in de afgelopen periode teruggelopen van 28 duizend naar 26.500 producten.”
Albert Heijn maakte onlangs bekend juist in de fysieke winkels minder ruimte te maken voor ‘traditionele kruideniersproducten’ als schoonmaakmiddelen en dierenvoeding, omdat die steeds vaker online worden gekocht. De retailer wil zijn supermarkten transformeren tot eet- en bezorgcentrum, om de terugloop van het aantal klanten te stoppen.
Henk Beukers 27 dec, 16:23
Michelle M 25 dec, 21:24
h hendriks 25 dec, 15:42
Peter de Haan 25 dec, 13:27