Jumbo groeit door, marktaandeel voorbij twintig procent

Jumbo groeit door, marktaandeel voorbij twintig procent

Jumbo heeft zijn omzet vorig jaar met 5,6 procent zien toenemen tot ruim 7,4 miljard euro. Daarmee is de supermarktketen inmiddels goed voor een marktaandeel van ruim twintig procent.

Inclusief de overgenomen winkels van Emté komt de omzet nog 262 miljoen euro hoger uit. Door de ombouw van 23 Emté-filialen, de opening van twaalf nieuwe supermarkten en twee sluitingen groeide het winkelbestand naar in totaal 618 vestigingen. Daarbij zaten onder meer drie nieuwe Foodmarkten en drie winkels van Jumbo City. De groei in de bestaande winkels lag met 3,8 procent ruim boven het marktgemiddelde van twee procent, maar iets lager dan een jaar eerder, toen Jumbo autonoom met 4,2 procent groeide.

Het online aandeel van Jumbo bedraagt inmiddels vier procent. Om in de toekomst te kunnen voorzien in de groeiende vraag naar online boodschappen doen, is de retailer in november gestart met een pilot in de regio Den Bosch waarbij rechtstreeks vanuit een hub thuis wordt bezorgd. Met dit systeem van hubs verwacht Jumbo sneller te kunnen groeien en meer klanten in Nederland te bereiken. Begin dit jaar opent Jumbo nieuwe testhubs in Amsterdam en Middelburg. 

Jumbo zet komend jaar sterker in op de kruisbestuiving met La Place, die volgens ceo Frits van Eerd succesvol is. Daarmee zetten beide formules volgens hem een beweging in 'van foodretail naar foodbeleving'. Zo openen Jumbo en La Place dit jaar gezamenlijk het Jumbo Food College, een kennis- en opleidingscentrum van en voor medewerkers van beide formules gericht op innovatie en inspiratie op het gebied van lekker en gezond eten.

Jumbo laat verder weten in het vierde kwartaal van dit jaar zijn eerste vestigingen in België te openen. De supermarktketen heeft daar inmiddels enkele tientallen supermarktlocaties gecontracteerd. 
 

Reacties 1


Seb Seb 2 jan, 13:21

Ben heel erg benieuwd wie van de twee (Ahold Delhaize of Jumbo) uiteindelijk Picnic overneemt.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!