Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps Soma, Secrid en Amazon.
Soma
Chico's FAS, het bedrijf achter dameskledingmerken Chico's en White House Black Market en lingeriemerk Soma, heeft de nieuwe app Somainnofit gelanceerd. Daarmee kan via bluetooth verbinding worden gemaakt met een bijbehorende beha van het merk. De technologie registreert de belangrijkste lichaamsmaten en beveelt vervolgens een selectie van Soma-beha's aan, in de stijlen en maten die het beste zouden moeten passen. De app werkt vooralsnog alleen bij het merk Soma.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps Soma, Secrid en Amazon.
Soma
Chico's FAS, het bedrijf achter dameskledingmerken Chico's en White House Black Market en lingeriemerk Soma, heeft de nieuwe app Somainnofit gelanceerd. Daarmee kan via bluetooth verbinding worden gemaakt met een bijbehorende beha van het merk. De technologie registreert de belangrijkste lichaamsmaten en beveelt vervolgens een selectie van Soma-beha's aan, in de stijlen en maten die het beste zouden moeten passen. De app werkt vooralsnog alleen bij het merk Soma.
De app is shoppable, zodat klanten de aanbevolen items direct kunnen kopen. Meerdere klanten kunnen dezelfde Somainofit-bh gebruiken voor de metingen en de resultaten opslaan in de app. "We geloven dat elke vrouw een beha verdient die perfect past, en deze innovatieve technologie biedt een gemakkelijke manier om thuis de juiste maat te vinden", zegt president Mary van Praag van Soma.
Secrid
Accessoiremerk Secrid heeft sinds kort een inkoopapp voor retailers. Nederlandse winkeliers kunnen sinds december portemonnees inkopen met een mobiele app en binnenkort wordt die mogelijkheid internationaal uitgerold. Hoewel het bedrijf 99 procent van zijn omzet uit de zakelijke verkoop haalt, waardoor je misschien eerder een focus op desktop zou verwachten, is dat bij de klanten van Secrid niet het geval. “Onze klanten aan de Middellandse Zee hebben de desktopfase overgeslagen, en ook in de rest van Europa zien we een verschuiving naar mobiel“, zegt ict-manager Thomas Boogert tegen Ecommerce News.
Aan de app worden nog volop verbeteringen doorgevoerd. Nederlandse klanten willen graag meer overzicht en dus komt er een in-app dashboard waar statistieken en factuurstatus te zien zijn. Ook kunnen bedrijven straks defecten invoeren in de app, zodat ze kapotte apparaten niet meer hoeven op te sturen naar een reparatiecentrum. Secrid kan dan direct de juiste vervangende onderdelen opsturen. Bovendien kan de producent zo inzichtelijk krijgen waar de productie van de portemonnees nog voor verbetering vatbaar is.
Amazon
Amazon is gestart met het testen van een nieuwe technologische oplossing voor het kopen van woonartikelen. Amazon Showroom biedt consumenten een visuele ontwerptool om meubels in een virtuele woonkamer te plaatsen en die aan te passen. Zo is het mogelijk om de kleur op de muren en vloer aan te passen en items als banken, tafels, lampen en schilderijen te plaatsen. De eigen woonmerken van Amazon zijn daarbij goed vertegenwoordigd.
Gebruikers kunnen hun kamer met verschillende combinaties inrichten, vanuit verschillende hoeken bekijken kamerweer en die creaties opslaan. Ook kan zo'n volledig kamerontwerp met een tik worden toevoegen aan het virtuele winkelmandje. De functie, die zowel op de website als in de mobiele app is gelanceerd, is gemaakt door een intern ontwikkelingsteam bij de e-commercereus.