Appdate: Stuur een personal shopper naar de Lidl

Appdate: Stuur een personal shopper naar de Lidl

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Buymie, OF-Cityplan en WinkelHier.

Buymie
Als je app wordt gesteund door Unilever en wordt gebruikt door Lidl, doe je toch iets goed. Buymie is een Ierse mobiele applicatie voor het bestellen van boodschappen. Gebruikers kunnen er een bestelling plaatsen bij lokale winkels en ze door een personal shopper binnen een uur laten thuisbezorgen. Waaronder dus voortaan bij Lidl. Wie een bestelling plaatst in de app kan er direct afrekenen, waarna een algoritme de order doorzet naar de dichtstbijzijnde ‘picker’. Dat is een zzp-er met een eigen vervoersmiddel, die voor de opdrachtgever naar de Lidl rijdt om boodschappen te doen....

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Buymie, OF-Cityplan en WinkelHier.

Buymie
Als je app wordt gesteund door Unilever en wordt gebruikt door Lidl, doe je toch iets goed. Buymie is een Ierse mobiele applicatie voor het bestellen van boodschappen. Gebruikers kunnen er een bestelling plaatsen bij lokale winkels en ze door een personal shopper binnen een uur laten thuisbezorgen. Waaronder dus voortaan bij Lidl. Wie een bestelling plaatst in de app kan er direct afrekenen, waarna een algoritme de order doorzet naar de dichtstbijzijnde ‘picker’. Dat is een zzp-er met een eigen vervoersmiddel, die voor de opdrachtgever naar de Lidl rijdt om boodschappen te doen. Klanten kunnen daarbij speciale verzoeken indienen, zoals ‘koop groene bananen’.

De app is goed te vergelijken met de werkwijze van Deliveroo. Het volledige aanbod van Lidl is beschikbaar, met uitzondering van de speciale non-foodacties uit de supermarkt. De Duitse discounter stuurt elke dag nieuwe prijs- en productinformatie naar Buymie. Het minimumorderbedrag is twintig euro, waarbij de bezorgkosten uiteenlopen van 3,99 euro voor bezorging binnen drie uur tot 6,99 euro voor binnen een uur. Bij bestellingen boven de honderd euro worden geen bezorgkosten gerekend. Vooralsnog kunnen alleen inwoners van Dublin van de dienst gebruikmaken.

OF-Connect
Afgelopen zomerde schitterde de app nog in deze rubriek: OF-Connect. Online inzetten om de winkelstraat te versterken, dat is wat OF-Cityplan uit Drachten ermee wilde bereiken. De marketingapplicatie moest consumenten via digitale aanbiedingen naar fysieke winkels lokken. De tool was getest in Friesland en moest uiteindelijk in heel Nederland worden uitgerold. Maar nog geen half jaar later is het faillissement aangevraagd.

Omdat de rechten van de winkelapp niet bij OF-Connect liggen, is er mogelijk toch nog toekomst voor de tool. Initiatiefnemer Gert de Lange zegt tegen de Leeuwarder Courant nog steeds te geloven in de kracht van OF-Cityplan. “We zitten in Drachten en Sneek en we hebben vijftig deals met winkeliers in Lelystad”, zegt hij. De app heeft volgens hem alleen behoefte aan een goede marketingorganisatie. “We voeren daarover gesprekken, onder andere met NDC Mediagroep.’’

WinkelHier 
OF-Connect is niet de enige app die de fysieke winkelstraat moet bijstaan. Uit Breda komt het initiatief WinkelHier, die moet voorkomen dat kleine winkels uit het straatbeeld verdwijnen door de online concurrentie. Dat doet de app door hen op de hoogte te brengen dat iemand graag een product wil kopen. Zij kunnen gebruikers vervolgens vrijblijvend een aanbod doen.

Online iets moois uitgezocht? Dat kun je via het ‘share’-menu van de browser op de knop van WinkelHier klikken. Nadat de gegevens zijn gecheckt, kan hij het verzoek naar de winkeliers verzenden. Binnen 24 uur kunnen ze een passende aanbieding verwachten via e-mail, een telefoonje of WhatsApp. Behalve een app is er ook een website en plugin voor de browser Google Chrome. “Ik hoop dat het uiteindelijk zo goed gaat dat ik boze brieven krijg van Coolblue of van Bol.com”, grapt ontwikkelaar Lennart de Meij tegenover Omroep Brabant.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!