Jumbo heeft zijn marktaandeel vorig jaar met 0,4 procentpunt zien toenemen tot 19,1 procent. Albert Heijn raakte juist 0,6 procentpunt kwijt en is nu nog goed voor 34,7 procent van de markt, blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker Nielsen.
Het is voor het eerst sinds 2011 dat Albert Heijn marktaandeel inlevert. De marktleider kreeg er vorig jaar acht winkels bij, maar groeide met een omzetplus van 3,7 procent langzamer dan de markt, waardoor het markaandeel terugliep. Jumbo sloot 2018 af met 35 winkels meer dan een jaar eerder, en maakte eerder al een omzetgroei van 5,6 procent bekend.
Verder zag Lidl zijn marktaandeel verder groeien, van 10,5 naar 10,9 procent. Ook Aldi kreeg er een fractie bij, met een toename van 6,7 naar 6,8 procent. Ook Coop groeide met 0,1 procentpunt naar een marktaandeel van 3,2 procent.
Afgezien van Albert Heijn zijn er geen dalingen van marktaandelen van meer dan 0,1 procentpunt. Detailresult zag zijn beide formules Dirk en DekaMarkt licht verliezen (respectievelijk 3,7 en 1,7 procent marktaandeel), terwijl ook Deen (2,1 procent) een fractie inleverde. De overige supermarktketens, waaronder Plus, Spar en Hoogvliet, hielden hun aandeel stabiel.
Bert Ysfogel 24 jan, 16:06
Wim Kannegieter 24 jan, 11:21