De week in vijf cijfers

De week in vijf cijfers

Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf cijfers.

10.073.000.000
Een nieuwe duizelingwekkende mijlpaal voor Amazon. De e-commercegigant passeerde voor het eerst in de geschiedenis de grens van tien miljard dollar winst op jaarbasis. 2017 werd nog met drie miljard dollar onder de streep afgesloten. Nog een primeur: de omzet brak in 2018 voor het eerst door de grens van tweehonderd miljard heen, een groei van 31 procent. Toch is er niet alleen maar vreugde. De twintig procent omzetgroei die Amazon in het laatste kwartaal boekte is niet alleen beduidend lager dan die over het gehele jaar, maar ligt ook onder de groei in het vierde kwartaal van 2017, toen een plus van bijna veertig procent in de boeken stond.

Lees verder bij CNN: https://cnn.it/2Rw4ehr

14.000.000
Lidl is van plan om vanaf...

Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf cijfers.

10.073.000.000
Een nieuwe duizelingwekkende mijlpaal voor Amazon. De e-commercegigant passeerde voor het eerst in de geschiedenis de grens van tien miljard dollar winst op jaarbasis. 2017 werd nog met drie miljard dollar onder de streep afgesloten. Nog een primeur: de omzet brak in 2018 voor het eerst door de grens van tweehonderd miljard heen, een groei van 31 procent. Toch is er niet alleen maar vreugde. De twintig procent omzetgroei die Amazon in het laatste kwartaal boekte is niet alleen beduidend lager dan die over het gehele jaar, maar ligt ook onder de groei in het vierde kwartaal van 2017, toen een plus van bijna veertig procent in de boeken stond.

Lees verder bij CNN: https://cnn.it/2Rw4ehr

14.000.000
Lidl is van plan om vanaf halverwege dit jaar in België uitsluitend nog Fairtrade-bananen in zijn schappen te leggen. Een opvallende zet, want tot nu toe was de verkoop van de eerlijke bananen slechts goed voor zo'n tien procent van de bananenverkoop bij de discounter. Lidl verkoopt jaarlijks zo'n veertien miljoen kilo aan bananen bij onze zuiderburen. Door over te stappen op Fairtrade-bananen, zal de Belgische markt voor die soort volgens de retailer zelf met negentig procent toenemen.

Lees verder bij Het Laatste Nieuws: http://bit.ly/2HLlpvU

1.400.000.000
In Frankrijk is vrijdag de gewraakte ‘Loi Alimentation’ in werking getreden. De  nieuwe wet verhoogt ook de bodemprijzen waartegen een aantal in het land populaire producten mag worden verkocht. De nieuwe wet kwam er na een studie waaruit bleek dat dertig van de boeren ver onder de armoedegrens zat. Volgens consumentenorganisatie UFC-Que Choisir kosten de prijsverhogingen de Fransen in totaal zo'n 1,4 miljard euro aan koopkracht. Volgens de Franse landbouwminister Didier Guillaume wordt 'slechts' vier procent van de producten duurder: in supermarkten vijfhonderd van de dertienduizend artikelen, in hupermarkten achthonderd van de twintigduizend. 

Lees verder bij Le Figaro: http://bit.ly/2Rse7Nr

400.000
In Nederland kijken sommigen met angstige ogen toe hoe reuzen als Amazon en Alibaba aanstalten maken de markt over te nemen. India wil het zover niet laten komen en legt de macht van Amazon en Walmart-dochter Flipkart, samen goed voor zeventig procent van de e-commercemarkt in het land, aan banden. Ze mogen niet langer exclusieve verkoopdeals met producenten sluiten, niet meer onbeperkt met kortingen strooien en geen producten verkopen van bedrijven waar ze zakelijke belangen in hebben. Voor Amazon betekenen alle nieuwe regels dat meer dan vierhonderdduizend producten, goed voor bijna een derde van de zes miljard dollar aan jaarlijkse omzet in India, uit de webshop in het land verdwijnt.

Lees verder bij New York Times: https://nyti.ms/2TvH39b

9000
Tesco maakte zo’n vier jaar terug een begin aan zijn ‘turnaround’-plan. Sindsdien is er volgens topman Jason Tarry veel progressie geboekt, maar de markt blijft uitdagend. “We moeten ons continu aanpassen om competitief te blijven en te reageren op hoe klanten willen winkelen”, stelt hij. Daarom neemt de supermarktketen nu fikse maatregelen in zijn winkels en op zijn hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk. Zo’n negenduizend banen zijn daardoor in gevaar, maar de winkelketen denkt maximaal de helft van deze medewerkers intern te herplaatsen.

Lees verder bij The Guardian: http://bit.ly/2SkFpd1

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!