Jumbo: 'De cao komt echt niet terug'

Jumbo: 'De cao komt echt niet terug'

De werknemers in het distributiecentrum van Jumbo die niet voor de oude cao en ook niet voor de avr hebben gekozen, krijgen alsnog een loonsverhoging van 2,5 procent. Dat zegt Ton van Veen, financieel topman van Jumbo, tegen De Financiële Telegraaf.

Jumbo verving vorig jaar de cao door een eigen avr, die volgens de supermarktketen voorzien was van hogere lonen en een betere generatieregeling dan in de oude cao. Medewerkers konden kiezen voor behoud van de oude cao of voor nieuwe avr. Vakbonden FNV en CNV werden hiermee buitenspel gezet. Ruim tachtig procent van het personeel tekende voor de avr.

Later bleek de invoering van de avr voor veel onrust te zorgen. Een deel van het personeel in de distributiecentra van Jumbo zei de avr een eenzijdige regeling te vinden en zeshonderd van de drieduizend werknemers zegden het vertrouwen in de centrale ondernemingsraad (COR) op. De medewerkers vinden dat de raad te veel als spreekbuis van de Jumbo-directie dient. 

De directie van Jumbo vindt daarentegen dat de werknemers geïntimideerd worden door de vakbonden. De rechter besloot eerder dat de cao nog tot april dit jaar geldig is. Van Veen zegt dat sinds die beslissing de bonden weer in het spel zijn en ‘het weer hommeles is’. De directie van de supermarktketen vindt dat de bonden er alles aan doen om de avr onderuit te halen. Ze bespelen het personeel van Jumbo met de mededeling dat een cao nog een mogelijkheid is en in dat geval het personeel vijf procent meer salaris krijgt, stelt Van Veen. “Dit is pure intimidatie. Die vijf procent is niet waar. De cao komt niet terug, echt niet.” 

Met de loonsverhoging van 2,5 procent wil de Jumbo-directie de COR een steun in de rug geven. “De COR heeft verantwoordelijkheid voor alle werknemers getoond. Ze dachten niet, zoals de bonden, aan hun eigen belang.” 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!