Doordat leegstaande winkelpanden vaak worden gevuld met horecazaken, ontstaat er in steeds meer binnensteden een overaanbod aan horeca. In de zeventien grootste steden steeg het aantal cafés en restaurants met gemiddeld 21 procent, zo blijkt uit onderzoek van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Locatus.
Uit de studie blijkt dat er in de afgelopen tien jaar ruim vijfduizend horecazaken bij zijn gekomen. Gemeenten zien horeca te vaak als 'wondermiddel' voor een leegstaand winkelpand of als snelle bijverdienste voor teruglopende winkelomzetten, vindt KHN. Het gevolg hiervan is dat er in veel steden een overaanbod aan horeca ontstaat.
Dit leidt tot zwakkere binnensteden, zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen. “De totale omzet van een stad moet over meer horecaondernemers verdeeld worden”, stelt hij. “Mensen gaan immers niet twee keer lunchen of uit eten op één dag. Het is dan ook wachten op de volgende economische tegenwind om de gaten in de winkelstraat weer te zien ontstaan.”
In Rotterdam was de toename van het aantal horecapanden in het centrum het grootst. In tien jaar tijd kwamen er hier honderd zaken bij. Op nummer twee van grootste stijgers staat Den Haag gevolgd door Eindhoven. Niet alleen in de grote binnensteden, maar ook in kleinere dorpen groeiden de horeca volop.
René Nelissen 20 mrt, 07:45
Marcel Snijders 20 mrt, 01:46