Cao voor non-foodretailers officieel bindend

Cao voor non-foodretailers officieel bindend

Het Ministere van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de cao voor non-foodretailers vorige week algemeen verbindend verklaard. Hiermee is de cao van toepassing op 170 duizend werknemers en werkgevers in de branche.

In juli vorig jaar werd er al een akkoord bereikt tussen brancheorganisatie INretail, CNV Vakmensen, De Unie en AVV. Vakbond FNV is niet bij de afspraken betrokken. De cao loopt tot 1 januari 2021 en geldt onder meer voor sport-, mode- en woonwinkels, tuincentra en grootwinkelbedrijven.

Sinds de komst van de cao stegen de lonen met 2,4 procent. De lonen worden nog drie keer aangepast, waarbij ze telkens meestijgen met de groei van het wettelijke minimumloon. 

Naast de loonsverhoging is er voor werknemers met een dienstverband van zestien uur of meer een persoonlijk ontwikkelingsbudget van 150 euro per jaar beschikbaar. Verder is er onder meer voor oudere medewerkers een regeling voor duurzame inzetbaarheid en wordt er een proef gedaan met de individualisering van feestdagen. 

Reacties

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

Geplaatst door Hans Verweij op 22 maart 2019 om 11:14

Cao retail non-food geldt niet voor alle non-food winkels
Namens het Vakcentrum nog de volgende verduidelijking/aanvulling: Deze cao heeft een beperkte werkingssfeer. De Cao Retail non-food geldt niet voor winkels met huishoudelijke artikelen, speelgoed, feestartikelen, modelbouw, babyartikelen, artikelen voor de gedekte tafel, kookartikelen, souvenirs, cadeauartikelen, koffie en thee, woonaccessoires, kaarten, kaarsen posters, lijsten, drogisterijen de andere niet hieronder genoemde branches. .

De Cao Retail Non Food geldt uitsluitend voor de volgende winkeltypen:
1.Winkels in mode- en sportartikelen;
2.Schoenenwinkels
3.Verfwinkels
4.Tuincentra
5.Meubelbedrijven, tapijtwinkels en woninginrichtingen
6.Keuken- en badkamerwinkels
7.Winkels in vloeren en parket
8.Juweliers
9.Parfumeriewinkels (en dus niet drogisterijen!)

Geplaatst door Hans Verweij op 22 maart 2019 om 11:25

Laatste nieuws









RetailTrends