Bruna mikt op honderd nieuwe winkels in ons land

Bruna mikt op honderd nieuwe winkels in ons land

Bruna denkt dat er de komende tien jaar ruimte is voor honderd nieuwe winkels. Hoewel eerder een groot aantal vestigingen werd gesloten, mikt de boekwinkelketen nu op groei. Dat zegt directeur George Steur tegenover het AD.

Het miljoenenverlies in 2017 wijt Steur aan de stilstand van de formule van Bruna. “Bruna was een grijze muis geworden, te weinig onderscheidend.” Daarom gaat de boekhandelketen nu inzetten op een nieuw winkelconcept, het aanboren van een nieuwe doelgroep en automatisering. “We willen van een retailbedrijf naar omnichannelbedrijf.” 

Het nieuwe retailconcept wordt de aankomende tijd getest in Utrecht, Rijswijk en Ouddorp. De winkels hier worden meer thematisch ingericht. Zo worden bij het thema koken niet alleen kookboeken aangeboden, maar bijvoorbeeld ook tijdschriften en producten die iets met koken te maken hebben. “Geen potten en pannen, we worden absoluut geen Blokker.”

Tot nu toe zijn de eerste resultaten van het nieuwe concept positief, meent Steur. Klanten blijven volgens hem langer in de winkel en kopen meer. Deze zomer wordt gekeken of het concept naar meer Bruna-winkels uitgerold gaat worden.

De kwakkelende boekwinkelketen werd in 2017 overgenomen door Shared Stories Group. In 2013 beschikte Bruna nog over 364 vestigingen, waar er nu nog 280 van over zijn. Steur zei vorig jaar al dat het nodig was de keten weerbaarder te maken om zo weer verder te laten groeien.

Reacties 4


Paul Uilings 18 apr, 13:24

De Bruna loopt al jaren te roepen dat ze uitbreiden, maar dat heeft tot nu toe nog geen zoden aan de dijk gelegd. De enthousiasme van de ondernemer is nou ook weer niet zo groot zoals meneer Steur verteld. Bruna heeft de slag om internet gemist, net zoals zoveel anderen. Er zal misschien wat terrein nog braak liggen, maar de echte boekofiel zal Bruna niet bezoeken. Boeken zou de specialiteit van de Bruna moeten zijn, maar dat mis is volkomen. Loop maar eens een willekeurige Bruna in. Je ziet zoveel verschillende artikelen, dat zou niet moeten. Ga eerst eens flink snijden in al die andere artikelgroepen en kwalificeer je als boekenspecialist. Ten minste als je wil overleven.


Ton Barten 18 apr, 18:01

Met het oog op uitingen van de Bruna directie dat men 100 winkels in de komende 10 jaar wil openen hou je je hart vast want als het kapitaal voor deze investering via franchisenemers moet worden ingebracht dan komt onvermijdelijk de vraag hoeveel slachtoffers hier weer uit voort kunnen komen. Stilstand van de formule is m.i. een gevolg van de verliezen vanaf 2013, verliezen vooral te danken aan expansiedrift van Bruna. Gevolg een groot aantal winkels te sluiten (of van franchisenemer terug naar franchisegever) met ongekende kapitaalvernietiging – ook bij franchisenemers - en vele rechtszaken met franchisenemers.
Benieuwd naar de jaarrekening van 2018: wat is er over van de bruidsschat van bijna 34 miljoen die ING/Post bij de verkoop aan VBK/Shared Stories meegaf. Voldoende voor expansie, vernieuwing winkelconcept en een werkende omnichannel strategie?


Fred M 18 apr, 18:14

Hier in Schiedam zat jarenlang een Bruna in het centrum. De franchisenemer wilde duidelijk niet door met Bruna. Van de een op andere dag hing er een nieuw bord aan de gevel: "The Readshop". Voor de rest bleef de winkel identiek.


Boeken Wurm 17 jun, 23:34

Bruna moet nu al bezuinigen op personeel en op kosten, dus zo goed gaat het helemaal niet. Ook moeten we regelmatig klanten teleurstellen. Ook het niet accepteren van creditcards zorgt voor veel irritatie. Ook zijn de voorraden te klein en heeft Libris een betere website. Daarnaast verzuipt het Bruna-personeel in PostNL-werkzaamheden, tijd die anders in Brunaklanten had kunnen zitten. Kortom, er is nog veel werk aan de winkel. In de bestaande winkels dan wel te verstaan. En daar is het sappelen, dus waar meneer Steur dat geheime potje met geld vandaan heeft voor expansie en andere jongensdromen is mij een raadsel.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!