Bruna denkt dat er de komende tien jaar ruimte is voor honderd nieuwe winkels. Hoewel eerder een groot aantal vestigingen werd gesloten, mikt de boekwinkelketen nu op groei. Dat zegt directeur George Steur tegenover het AD.

Het miljoenenverlies in 2017 wijt Steur aan de stilstand van de formule van Bruna. “Bruna was een grijze muis geworden, te weinig onderscheidend.” Daarom gaat de boekhandelketen nu inzetten op een nieuw winkelconcept, het aanboren van een nieuwe doelgroep en automatisering. “We willen van een retailbedrijf naar omnichannelbedrijf.” 

Het nieuwe retailconcept wordt de aankomende tijd getest in Utrecht, Rijswijk en Ouddorp. De winkels hier worden meer thematisch ingericht. Zo worden bij het thema koken niet alleen kookboeken aangeboden, maar bijvoorbeeld ook tijdschriften en producten die iets met koken te maken hebben. “Geen potten en pannen, we worden absoluut geen Blokker.”

Tot nu toe zijn de eerste resultaten van het nieuwe concept positief, meent Steur. Klanten blijven volgens hem langer in de winkel en kopen meer. Deze zomer wordt gekeken of het concept naar meer Bruna-winkels uitgerold gaat worden.

De kwakkelende boekwinkelketen werd in 2017 overgenomen door Shared Stories Group. In 2013 beschikte Bruna nog over 364 vestigingen, waar er nu nog 280 van over zijn. Steur zei vorig jaar al dat het nodig was de keten weerbaarder te maken om zo weer verder te laten groeien.