'Supermarkt-apps moeten veiliger en transparanter'

'Supermarkt-apps moeten veiliger en transparanter'

De privacy en prijstransparantie in verschillende apps van Nederlandse supermarkten laat nogal te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek dat Marcel Stalenhoef van Hogeschool Utrecht deed op verzoek van het televisieprogramma Kassa. Verschillende supermarkten zeggen dit nu aan te gaan pakken.

Stalenhoef onderzocht de apps van Albert Heijn, Plus, Coop, Jumbo en Picnic. Deze laatste twee scoorden relatief goed, terwijl de andere drie supermarkten lager uit de test kwamen. Stalenhoef constateerde dat de apps om informatie vraagt, zoals leeftijd en geslacht, terwijl deze niet noodzakelijk is voor het bestellen van boodschappen. Ook is het prijzenoverzicht wordt niet altijd duidelijk weergegeven in de apps, stelt de onderzoeker.

Alle drie de supermarkten zeggen hun apps op deze punten te willen verbeteren. Plus geeft aan bij registratie om minder persoonlijke informatie te vragen en daarbij de prijstransparantie in zijn app te gaan verbeteren. Coop zegt in een reactie te werken aan de zichtbaarheid van productdetails. Albert Heijn meldt als laatste zijn app te gaan updaten om ‘voorop te lopen in privacybescherming’. Wat dat precies inhoudt, is onduidelijk, maar de supermarktketen erkent dat er verwarring is rond de korting op bezorgkosten en wil dat nu gaan aanpakken. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!