Einde lijkt nabij voor Op=Op Voordeelshop

De koper van Op=Op Voordeelshop ziet geen mogelijkheden om de winkelketen rendabel te maken. Dat betekent dat winkels binnenkort naar alle waarschijnlijkheid definitief de deuren sluiten, laat curator Ynze Talstra weten aan RTV Noord.

Alleen als zich alsnog een andere kandidaat meldt om de winkels over te nemen, kan Op=Op nog gered worden. Uit het faillissementsverslag van de discountketen blijkt dat St.art operations achter de begin deze maand bekend gemaakte overname zat. Het bedrijf van herstructureringsspecialist Tim Everts legde 5,4 miljoen euro op tafel voor de deal. Everts zat vorig jaar ook achter de doorstart van SuperTrash, maar verkocht dat merk snel weer door aan een groep anonieme investeerders.

Twintig van de 140 winkels van Op=Op Voordeelshop zijn sinds het faillissement al gesloten. De opzegtermijn voor het ontslag van het personeel loopt tot 13 mei, waarna de kans groot is dat de overige winkels op slot gaan. “Voor het personeel, voor ons en de investeerder is dat een uitermate teleurstellende ontwikkeling”, aldus Talstra.

Op=Op stond in 2017 ruim acht miljoen euro in het rood bij een omzet van 68,8 miljoen euro. Het jaar ervoor bedroeg het verlies bijna 3,8 miljoen euro. Hoe hoog de schuld van Op=Op Voordeelshop is, is nog niet duidelijk. ING Bank heeft nog een vordering van 13,7 miljoen euro uit staan, terwijl de fiscus en het UWV hun claim nog niet hebben ingediend. Zelf heeft Op=Op Voordeelshop nog ruim vier ton tegoed van onder meer franchisenemers.
 


Op 14 mei organiseert RetailTrends in samenwerking met Vastgoedjournaal een Business Meeting waar de gevolgen van een faillissement voor de vastgoedeigenaar onder de loep worden genomen door verschillende experts. Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.

Reacties 12


Michael Smid 1 mei, 12:09

Die zogenaamde herstructureringsspecialisten stappen hier met voorbedachte rade in. 13 weken de voorraad uitmelken. UWV betaalt het personeel in die periode. Je betaalt de curator een schijntje voor de voorraad. En twee weken voordat de periode van 13 weken afloopt, roep je dat je geen toekomst ziet voor de keten. Bij Gaastra McGregor gebeurde precies hetzelfde. En curatoren trappen er bijna allemaal in, want de meesten zzijn er vooral in geïnteresseerd, dat hun facturen betaald worden.


henk Postma 1 mei, 12:37

Aan het Personeel van de Op is Op voordeelshop ligt het niet ze zijn nog keihard aan het werk voor een klein wonder. Respect voor al deze mensen .


Robin van Olphen 1 mei, 13:28

Ik kan de reactie van Michael Smid volledig onderschrijven. Ik ben betrokken geweest bij de "doorstart" van SuperTrash. St. art heeft inderdaad geen enkele interesse in een doorstart. Het business model van ST. art bestaat uit het goedkoop inkopen van de boedel, deze tegen een goede marge verkopen en daarna verklaren dat ze geen heil zien in een doorstart van het bedrijf. Op zich een business model waar niets op af te dingen valt echter hun intentie en verhaal naar de curator en het personeel is ernstig misleidend.


K. Engels 1 mei, 13:36

De heren Tim Evers en Martijn Rozenboom (Google die naam eens) hebben iedereen om de tuin geleid met hun mooie verhalen en bedenkelijke businessmodel.

Er lag een doorstart scenario klaar waarmee zij een behoorlijk rendement konden halen in korte tijd en honderden mensen aan het werk konden houden. Maar rupsje nooit genoeg was nog niet vol. Greed = good?


K G 1 mei, 13:45

Als werkneemster van Op=Op Voordeelshop wil ik hier toch graag even laten weten dat wij hier echt vreselijk van balen! Ik ben al 13 jaar werkzaam voor dit mooie bedrijf en zeker de laatste weken hebben we er alles aan gedaan om klanten te behouden en de winkel er commercieel bij te laten staan. Nu lezend dat dit allemaal gedaan is voor deze heren die niks goeds met ons voor hadden, maakt me dit erg kwaad.
Hopend op een wonder, iemand die mogelijkheden in dit bedrijf en het personeel ziet..


John Michiels 1 mei, 15:14

Jammer. Beetje concurrentie voor Action was wel mooi. Big Bazar bevindt zich toch in een hogere prijsklasse


Jan De reus 1 mei, 15:31

Bij Schoenenreus gebeurde hetzelfde trucje, miljoenen verdient aan de koop van de curator, 3 maanden huurvrij en 6 weken loongarantie door UWV


Bert Ysfogel 1 mei, 18:19

"De discounter heeft inmiddels 149 winkels in Nederland en ziet kansen om door te groeien tot 350 filialen". (Retailnews februari vorig jaar). Nu is het niet eens mogelijk om rendabele filialen te vinden tussen al die filialen om mee door te starten ? Was dat enthousiasme en de groeiplannen dan nergens op gebaseert?


B De Koning 1 mei, 18:21

Martijn Rozenboom, Tim Everts (en wellicht ook wel weer Rens van der Schoor, met financiële hulp en intensieve betrokkenheid van de familie Elsas, Coltex/DiDi). Dit is exact hetzelfde trucje als bij SuperTrash en Doniger Fashion (McG/Gaastra/Adam); laatst genoemde casus is volgens betrouwbare bron het eerste klusje cq. de kennismaking van dit groepje gelegenheid-charlatans, of, zoals ze het zelf zo mooi noemen: de “groeier” (Rens) en de “snoeier (Martijn). Saillant detail dat Tim Everts betrokken zou zijn bij het Doniger faillissement namens zijn ex-werkgever Deloitte. Hij was daar blijkbaar zo gecharmeerd van de methode van deze asset strippers’, dat het hem wel een mooie carrière move leek.


Linda Bakker 2 mei, 08:18

Koop hier dingen die ik bij een andere winkel niet kan kopen. Bovendien wordt de spoeling wel erg dun voor steden waar de laatste jaren al veel winkels zijn verdwenen. Ga Opisop zeker missen mochten ze niet doorstarten.


Frits Vries 2 mei, 14:27

Zoveelste keten waarmee dit gebeurd.
Ook zo bij euroland paar jaar geleden.
En maar roepen we doen alles voor t personeel.
Je zult er morgen maar weer moeten staan....


Keesjan . 7 mei, 06:56

Tja, het bedrijft bestaat al meer dan tien jaar en gaat dan failliet. De heer rozenboom heeft dit als verdienmodel, kan je iets van vinden maar is legaal. De curator is uiteindelijk diegene die er voor kiest toch? Uiteindelijk ligt het bij de eigenaren zelf, zonder faillissement kwam de rozenboom niet in beeld toch?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!