HEMA en Albert Heijn maken gezamenlijke locaties bekend

HEMA en Albert Heijn maken gezamenlijke locaties bekend

HEMA en Albert Heijn openen komend najaar gezamenlijke pilotwinkels in Utrecht en Rotterdam. Klanten kunnen daar terecht voor producten van beide winkelketens.

De winkels komen aan de Oudegracht in Utrecht en het Beursplein in Rotterdam. In beide vestigingen van HEMA komt een volwaardig Albert Heijn-assortiment met verse en houdbare producten. Klanten kunnen er afrekenen bij zelfscankassa’s van beide retailers. 

De samenwerking tussen HEMA en Albert Heijn werd in februari aangekondigd. De supermarktketen beschouwt de pilot als een ‘verdere onderstreping’ van de ontwikkeling van gemakswinkels en foodservice op centrumlocaties in grote steden. Voor HEMA past de test in de strategie waarbij steeds meer gezocht wordt naar strategische partnerships in binnen- en buitenland.

HEMA opende eerder al een shop-in-shop bij het Londense warenhuis van Next. De retailer maakte onlangs bekend zijn producten in de toekomst bij meer andere formules te verkopen. Binnenkort worden daarvoor partnerships aangekondigd met grote spelers in Frankrijk en Duitsland.

Reacties

Heel vroeger had je een warenhuis dat de naam V&D had, die hadden onder in de kelder in veel van hun vestigingen een supermarkt. Maar dat is wel heel lang geleden, in de tijd dat je daar aapjes muziek kon laten maken voor een kwartje.

Grappig is dat zo'n geintregeerde supermarkt bij Karstadt in Duitsland nog steeds bestaat.

Geplaatst door Machiel R op 9 mei 2019 om 14:49

Je vooronderstelling, beste Machiel R, is dat de combinatie supermarkt/warenhuis geen kans heeft! Echter, zowel bij V&D als bij Karstadt vielen die supermarkten onder mijn taken, en ik was ze niet graag kwijt geweest! Edoch, Anton Dreesmann (ten onrechte heilig verklaard in retailland) kocht supermarkt Etos, belastte deze organisatie direct met de gang van zaken bij de V&D supermarkten, en bouwde de eigen organisatie af. Het probleem was niet alleen dat men bij ETOS puur logistiek dacht maar ook dat warenhuis puur als klantentrekker voor ‘hun’ supermarkt zag en dáár zat niemand op te wachten! Dus uiteindelijk besloot men al die supers maar uit het aanbod te halen! Met als gevolg dat elke V&D vestiging plotseling een kwart van hun ruimte over had, en de kosten daarvan moest opbrengen vanuit de rest van het assortiment. De m2 opbrengst was toch al niet denderend bij V&D, dus leidde dit tot verliezen. Uiteindelijk tot teloorgang van het warenhuis!
Deze combi van HEMA en AH loopt hetzelfde risico: Leuk voor Albert Heijn, maar desastreus voor de HEMA!

Geplaatst door Reinder Koornstra op 9 mei 2019 om 15:28

Etos is toch geen supermarkt?

Geplaatst door Chiel Jasperse op 9 mei 2019 om 15:47

Edah i.p.v. Etos !!

Geplaatst door Berjo Wortmann op 9 mei 2019 om 16:10

Jammer Reinder dat je mijn reactie als negatief beoordeeld. Ik heb geen enkele illusie een retail orakel te zijn. Mij reactie was een opmerking zonder oordeel. Naar mijn idee is het opvallend om te zien dat er teruggegrepen wordt naar oude waarden. En wees eerlijk, Jumbo doet hetzelfde met zijn City Foodstores.

Ik ben in iedergeval erg nieuwsgierig hoe het gaat uitpakken en hoop dat het een impuls geeft aan het winkellandschap.

Geplaatst door Machiel R op 9 mei 2019 om 16:40

Gaat het dan toch eindelijk gebeuren (AH, BOL, HEMA)?

Geplaatst door Olaf Busch op 10 mei 2019 om 10:23

Mi niet Etos doch edah of dagmarkt bij v&d

Geplaatst door mario coppens op 10 mei 2019 om 11:05

Laatste nieuws









Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.

RetailTrends