Ecover: 'Voor een duurzame impact moet het huidige systeem op de schop'

Ecover: 'Voor een duurzame impact moet het huidige systeem op de schop'

Om een echte impact te maken met duurzaamheid is een verandering van het systeem noodzakelijk. Dat stel Tom Domen, hoofd langetermijninnovatie van Ecover tegenover RetailTrends. "Als je het systeem verandert, moet je het op schaalniveau doen en vechten tegen een bestaand systeem. Dat is moeilijk."

Domen neemt als voorbeeld de 'single use'-verpakkingen die door veel bedrijven gebruikt worden. Daar is in geïnvesteerd en dan vraagt het veel van bedrijven om die investering terzijde te leggen. Bovendien is het een gok om iets totaal nieuws op de markt te zetten, omdat het even duurt voordat het winst gaat opleveren. "Af en toe mislukt het ook gewoon. Je moet ook kunnen falen."

Hij stelt daarnaast ook dat er nagedacht moet worden over een model voor de toekomst, waarbij beleving steeds meer een rol zal spelen bij de consument. Maar duurzaamheid en beleving gaan volgens hem prima samen. Als voorbeeld noemt hij het hervullen van verpakkingen in de winkel. of dat klanten in de winkel een eigen parfummix kunnen maken ovor hun wasmiddel. "We zijn uiteindelijk genoodzaakt om grondstoffen, logistiek en productie te reduceren. Met alleen het aanpassen van het bestaande model gaan we het niet redden."

Ecover is milieuvriendelijk schoonmaakmiddelenmerk dat zijn oorsprong heeft in België en al veertig jaar bestaat. In plaats van petrochemische producten, zoekt Ecover naar 'bio based' producten die een kleinere impact hebben op de natuur. Ook probeert het zijn co2-uitstoot zo goed mogelijk te beperken. Met deze missie wil het merk een voortrekker zijn, niet alleen voor de schoonmaakindustrie, maar ook voor andere sectoren. Wil je verder lezen wat Ecover doet op het gebied van duurzaamheid? Lees het complete artikel op RetailTrends.nl.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!