Picnic wint in hoog tempo onlinemarktaandeel. In de plaatsen waar Picnic actief is, groeit ook het aantal consumenten dat zijn boodschappen online doet. Bovendien is Picnic in die gebieden groter dan Albert Heijn, dat tot voor kort online nog marktleiderschap had. Dat blijkt uit een onderzoek dat GfK deed voor Distrifood.
Aanleiding van het onderzoek was een uitspraak van Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. Hij stelde dat in plaatsen waar de onlinespeler meer dan een jaar actief is, het marktaandeel met tachtig procent zou stijgen. Het daadwerkelijke percentage is 52,7 procent, dat meet GfK.
GfK heeft naar de kwartaalcijfers van Picnic in 2018 gekeken. Van elke honderd euro die door klanten online wordt besteed, ging er in het eerste kwartaal nog 44,20 euro naar Albert Heijn, 33 euro naar Picnic en 22,90 euro naar overige onlinebezorgers. In het tweede kwartaal dat jaar, gaat 38,90 euro naar Albert Heijn, 39,60 naar Picnic en 21,40 euro naar overige onlinespelers. Toen is Picnic Albert Heijn al voorbijgegaan en het aandeel van Picnic is in dat jaar alleen maar opgelopen.
Gekeken naar de landelijke dekking, is Albert Heijn waarschijnlijk nog wel marktleider, aangezien Picnic nog niet in elke regio actief is.
Bert Ysfogel 14 mei, 12:26
Marcel Swildens 14 mei, 11:34