'Picnic binnen marktgebied online voorbij Albert Heijn'

'Picnic binnen marktgebied online voorbij Albert Heijn'

Picnic wint in hoog tempo onlinemarktaandeel. In de plaatsen waar Picnic actief is, groeit ook het aantal consumenten dat zijn boodschappen online doet. Bovendien is Picnic in die gebieden groter dan Albert Heijn, dat tot voor kort online nog marktleiderschap had. Dat blijkt uit een onderzoek dat GfK deed voor Distrifood

Aanleiding van het onderzoek was een uitspraak van Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. Hij stelde dat in plaatsen waar de onlinespeler meer dan een jaar actief is, het marktaandeel met tachtig procent zou stijgen. Het daadwerkelijke percentage is 52,7 procent, dat meet GfK. 

GfK heeft naar de kwartaalcijfers van Picnic in 2018 gekeken. Van elke honderd euro die door klanten online wordt besteed, ging er in het eerste kwartaal nog 44,20 euro naar Albert Heijn, 33 euro naar Picnic en 22,90 euro naar overige onlinebezorgers. In het tweede kwartaal dat jaar, gaat 38,90 euro naar Albert Heijn, 39,60 naar Picnic en 21,40 euro naar overige onlinespelers. Toen is Picnic Albert Heijn al voorbijgegaan en het aandeel van Picnic is in dat jaar alleen maar opgelopen. 

Gekeken naar de landelijke dekking, is Albert Heijn waarschijnlijk nog wel marktleider, aangezien Picnic nog niet in elke regio actief is. 
 

Reacties

Wat is het toch jammer dat alle reacties onder berichten niet lang bewaard blijven.. Toen de eerste berichtgevingen over PiC NiC op deze site verschenen, waren de reacties van de zure waarzeggers en waarzegsters niet van de lucht. Mijn reactie was toen al lovend over dit concept, en zie waar ze vandaag de dag staan met hun concept...

Er gaan nog vele klappen vallen in retailland en met name onder de supermarkten ook. Waarom zou je veel geld investeren in veel vastgoed als je het met veel minder vastgoed kan doen en je service naar de klant hoog houdt.

Geplaatst door Marcel Swildens op 14 mei 2019 om 09:34

Zegt helemaal nog niets dat je de grootste bent in/op een bepaald gebied. Winstgevend worden dat is een grotere uitdaging. kijk maar naar Uber ook de grootste in de markt maar of ze ooit hun enorme verliezen in winst kunnen omzetten is nog maar de vraag.

Geplaatst door Bert Ysfogel op 14 mei 2019 om 10:26

Laatste nieuws









RetailTrends