Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf interviews.
Meer emotie in de hypermarkt
Vooral in Frankrijk is het een bekend fenomeen: de hypermarkt. Maar ook in België zijn die grootschalige winkels nog op diverse plaatsen te vinden, al nemen ze in aantal af. Als het concept wil overleven, moet er volgens Olivier Haller - sinds januari 2009 ceo bij Cora - wel iets veranderen. "Om winkels als die van ons, met zulke grote oppervlaktes, succesvol uit te baten, moet je zorgen dat het voor de klanten de moeite is om de verplaatsing te maken. Daarom willen we meer emotie toevoegen, een menselijke toets."
Lees meer bij RetailDetail
Einde nachtmerrie voor matrassenverkoper?
Eve Sleep, een Engels bedrijf...
Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf interviews.
Meer emotie in de hypermarkt
Vooral in Frankrijk is het een bekend fenomeen: de hypermarkt. Maar ook in België zijn die grootschalige winkels nog op diverse plaatsen te vinden, al nemen ze in aantal af. Als het concept wil overleven, moet er volgens Olivier Haller - sinds januari 2009 ceo bij Cora - wel iets veranderen. "Om winkels als die van ons, met zulke grote oppervlaktes, succesvol uit te baten, moet je zorgen dat het voor de klanten de moeite is om de verplaatsing te maken. Daarom willen we meer emotie toevoegen, een menselijke toets."
Lees meer bij RetailDetail
Einde nachtmerrie voor matrassenverkoper?
Eve Sleep, een Engels bedrijf dat sinds 2014 matrassen via internet verkoopt, kende een vliegende start. Maar de etailer wilde te snel naar andere landen uitbreiden en onderschatte hoeveel geld dat kostte. Het avontuur leek in een nachtmerrie te eindigen. In 2017 moest oprichter Jas Bagniewski het veld ruimen. Zijn opvolger James Sturrock zegt dat hij het kopen van matrassen 'trendy' wil maken en richt de blik honderd procent op het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
Lees meer bij Retail Week
'Wie aan sport denkt, moet aan Intersport denken'
Alexander von Preen leidt sinds een halfjaar Intersport in Duitsland. Het gaat niet slecht met de sportwinkelketen, maar om te kunnen overleven moet er volgens de nieuwe chef wel veel veranderen. De winstgevendheid moet omhoog. Von Preen zet in op een omnichannelstrategie, nieuwe campagnes (volgend jaar voor het eerst een commercial op tv) en samenwerking met sportorganisaties. Zijn motto: "Wie aan sport denkt, moet aan Intersport denken."
Lees meer bij TextilWirtschaft
Kipling wordt minder vrouwelijk
Kipling, vooral bekend van de handtassen en de rugzakken, bestaat ruim dertig jaar. Vera Breuer is ruim een jaar de directeur van het bedrijf, dat eigendom is van het Amerikaanse VF Corporation. Kipling richtte zich te veel op vrouwen, vindt ze. "We worden langzamerhand een merk dat meer inclusief is. We richten ons meer op mannen en maken meer uniseks-producten. Voorheen waren onze winkels allemaal roze en geel, nu zijn we opgeschoten naar mannelijkere kleuren."
Lees meer bij The Moodie Davitt Report
Cafe24 later dit jaar naar Vietnam
Het Zuid-Koreaanse e-commerce-platform Cafe24 spreidt de vleugels uit. Hielp het eerst onlineverkopers in Korea zaken te doen in de rest van de wereld, inmiddels kunnen ook Japanse shops via Cafe24 hun producten aanbieden. En later dit jaar volgt Vietnam, zegt ceo Lee-Jae Suek. "De cultuur in Zuidoost-Azië is deels vergelijkbaar met die in Korea en de e-commercemarkt groeit er snel."
Lees meer bij The Korea Times