'Frendz converteert nog niet'

'Frendz converteert nog niet'

Het conversiemodel voor het socialcommerceplatform Frendz 'converteert niet'. Dat stelt V&D-eigenaar Ronald van Zetten tijdens het Digital Marketing Retail Event in Naarden. “Qua conversie loopt het nog niet echt”, zegt hij daar.

Met de Frendz-app wordt gebruikgemaakt van influencers, die worden ingezet om de boodschap van een merk te verspreiden. Hoewel Van Zetten stelt dat het platform tot op heden nog niet converteert, is de snelheid waarmee een boodschap wordt verspreid hoog. “Het platform werkt heel goed wanneer je de doelgroep authentiek wilt bereiken”, vertelt hij. “Dat zien we nu ook bij CoolCat waar we het platform voor inzetten. Dat gaat als een dolle.”

Volgens de oud HEMA-directeur worden inmiddels 1,6 miljoen mensen in de doelgroep van vijftien tot 25 jaar door Frendz bereikt. Daarnaast heeft het platform 1100 ambassadeurs met gemiddeld 1800 volgers. Van Zetten denkt dat Frendz zijn tijd nu nog een stukje vooruit is. “Maar straks kunnen we hiermee zomaar eens de strijd tegen een Amazon of Alibaba, op het moment dat zij komen, winnen.” Hij wijst hierbij naar de honderdduizenden moodboards die uit de verschillende campagnes ontstaan en precies duidelijk wordt wat de trends en ontwikkelingen zijn.

Frendz werd twee jaar geleden opgericht door V&D Concepthouse. Het platform werkt samen met partners, waaronder Levi’s. Voor producten van merken en retailers die geen partner zijn, wordt de gebruiker doorverwezen naar hun webwinkel. Frendz verdient geld door een afdracht van één euro per transactie en een commissie van tien procent van de netto-omzet na retourzendingen.

Van Zetten vertelde op het Digital Marketing Retail Event meer over zijn observaties ten opzichte van de digitale transformatie in de retail. Klik hier om die te lezen.
 

Reacties

Ik blijf me verbazen over Ronald van Zetten!
Hij lepelt, al jaren, bij retailers het ene na het andere positieve verhaal na het andere voor, maar het bewijs ontbreekt. Nu gaat het weer ‘als een dolle’ met Coolcat, maar ik liep gisteren nog langs hun dichtgeplakte winkel, midden in het centrum van Alphen! Tja, als je alle filialen sluit, zoeken vaste klanten natuurlijk op de webshop! Probleem is wel hoe láng ze dat doen nu het merk uit het stadsbeeld is verdwenen!
En nu weer Frendz!
Daarmee gaat het blijkbaar zó slecht, dat hij het moet toegeven! Maar ook dát komt weer allemaal goed, uiteraard.
Met zoveel bereik geen conversie? Dan spreek je de verkeerde doelgroep aan!

Geplaatst door Reinder Koornstra op 18 juni 2019 om 10:39

Waarschijnlijk is de doelgroep toch niet zo naïef als meneer van Zetten en consorten denken: in een soort kleuter/Popie Jopie taal kinderen/jongeren aanzetten tot het kopen van zoveel mogelijk spullen om er maar bij te horen.

Geplaatst door Bert Ysfogel op 18 juni 2019 om 11:59

Laatste nieuws

RetailTrends