'Picnic een van de grootste geldverbranders'

'Picnic een van de grootste geldverbranders'

Picnic behoort tot de top drie van grootste ‘burners’, Nederlandse ondernemingen die in hoog tempo investeren. Onlinebloemenservice Bloomon is op een zesde plaats in de lijst te vinden, meldt de Volkskrant.

Picnic kreeg twee jaar geleden een investeringskapitaal van honderd miljoen euro. Daar zou tot nu toe de helft van zijn uitgegeven. Topman Michiel Muller zegt tegen Distrifood dat het bedrag is gerelateerd aan een businessplan van drie jaar. “Daar zijn we nog volop mee bezig.” Hoeveel er nog over is van het bedrag maakt Muller niet bekend. 

Verder gaat een deel van de investeringen van de online supermarkt op aan het uitbreiden van de Duitse tak. “We hebben veel moeten investeren in bezorgauto’s, hubs, personeel”. Of er meer geld in de Duitse markt geïnvesteerd gaat worden, wordt de komende maanden duidelijk volgens Muller. Hij stelt dat de plannen om volgend jaar winst te maken worden uitgesteld als de inspanningen in Duitsland worden opgevoerd. “Hoever hangt af van hoeveel gas we daar gaan geven. Maar ik vermoed dat we het pedaal eerder dieper zullen intrappen dan dat we afremmen.”

Muller zegt dat de markt onderschat wat zich afspeelt bij de verschuiving naar online. “Een aantal jaar geleden was marktaandeelwinst van 0,1 procent groot nieuws in deze branche. We hebben het nu over verschuivingen van procenten.” Volgens de topman blijft veertig procent van alle klanten hangen en bestellen zij uiteindelijk veertig keer per jaar. “Dat is dus elke week, behalve tijdens de vakanties.”
 

Reacties

Dus circa €50 miljoen is al uitgegeven, zeg maar een half miljoen per week. Ik vind het dapper wat ze doen, maar ik zie geen verschil met het 15 jaar (!) geleden gesneefde MaxFoodmarket die het ook probeerde. Toen tegen lagere kosten omdat ze zonder de speciale vrachtautootjes reden die Picnic wel heeft.

Geplaatst door Rogier Hentenaar op 24 juni 2019 om 11:23

Waarschijnlijk worden de boodschappen straks een onderdeel van hun business model. Ze hebben immers in hun gebieden redelijk vaste routes waarmee ze elke postcode elke dag om vaste tijden kunnen bezoeken. Daar is enorm veel mee mogelijk.

Geplaatst door Robert-Jan Aantjes op 24 juni 2019 om 17:34

€50 miljoen voor een paar picnic karretjes (laat ze eens 50.000,- per stuk kosten) en een student die 15,- per uur krijgt..... bruto.., alhoewel dat niet zo veel uitmaakt. (bruto of netto)…. Aan welke strijkstok blijft de rest hangen..... Onder het mom van investeringen??

Geplaatst door Marcus Vamos op 25 juni 2019 om 01:29

Beste Marcus, enig idee hoeveel karretjes? Hoeveel studenten?
Wat dacht je van alle mensen achter de schermen, klantenservice, marketing, inkoop, distributie etc.

Geplaatst door Peter Hogendorf op 25 juni 2019 om 07:51

Het is een Michiel Muller project, dus het gaat weer veel mensen geld kosten! Michiel denkt dat alles gebeurt zoals hij het zegt, en zijn schare kapitaalkrachtige bewonderaars gelooft dat zelf ook! Laten we hopen dat hij gelijk heeft?

Geplaatst door Reinder Koornstra op 25 juni 2019 om 08:17

50.000 per karretje? Nulletje minder toch?

Geplaatst door F Reinhard op 25 juni 2019 om 11:44

Prachtige prestatie van Picnic om in een relatief korte periode een belangrijke speler te zijn worden op de Nederlandse markt. Hier in Nijmegen rijden ze erg veel die grappige karretjes.

Geplaatst door C Bosman op 25 juni 2019 om 15:37

ik wens Picknic heel succes en dat meen ik.

Geplaatst door Cees de leeuw op 25 juni 2019 om 15:54

50 miljoen valt best mee , maar dat komt omdat het personeel wordt onderbetaalt !! Laat onverlet dat het in marketing opzicht buitengewoon knap is !

Geplaatst door marinus Van der sanden op 25 juni 2019 om 16:25

PICNIC GAAT HET NIET REDDEN WANT OP TERMOJN BLIJKEN MARGES TE LAAG CQ KOSTEN TE HOOG. ZODRA INVESTEERDERS GEEN RENDEMENT ZIEN IS DIT BUSINESS MODEL TEN DODE OPGESCHREVEN.

Geplaatst door Albert van der Horst op 25 juni 2019 om 17:31

Gisteren voor het eerst mogen bestellen via picnic. Helemaal prima, goeie app: makkelijk bestellen, strakke bezorgmomenten kiezen, uitstekend voortgang van koerier te volgen. Plus, let op Nederlanders : Freebies! scherpe prijzen!
gratis bezorgen!
En vooruit, aan de milieu- en diversiteitsdrammers is ook al gedacht. Mijn bestelling werd in een milieu vriendelijk karretje bezorgd door een moslima met hoofddoek do

die ook nog eens heel feministisch zèlf m'n 20 blikken gladiator naar de deur droeg. Dus, Iedereen die hier over zeikt (vergelijken met een project van 15 jaar geleden, want de technologie staat natuurlijk stil sinds die tijd, LOL) is gewoon een azijnpisser. Of jaloers.

Geplaatst door Kip Sla op 25 juni 2019 om 19:16

Laatste nieuws









RetailTrends