Picnic behoort tot de top drie van grootste ‘burners’, Nederlandse ondernemingen die in hoog tempo investeren. Onlinebloemenservice Bloomon is op een zesde plaats in de lijst te vinden, meldt de Volkskrant.
Picnic kreeg twee jaar geleden een investeringskapitaal van honderd miljoen euro. Daar zou tot nu toe de helft van zijn uitgegeven. Topman Michiel Muller zegt tegen Distrifood dat het bedrag is gerelateerd aan een businessplan van drie jaar. “Daar zijn we nog volop mee bezig.” Hoeveel er nog over is van het bedrag maakt Muller niet bekend.
Verder gaat een deel van de investeringen van de online supermarkt op aan het uitbreiden van de Duitse tak. “We hebben veel moeten investeren in bezorgauto’s, hubs, personeel”. Of er meer geld in de Duitse markt geïnvesteerd gaat worden, wordt de komende maanden duidelijk volgens Muller. Hij stelt dat de plannen om volgend jaar winst te maken worden uitgesteld als de inspanningen in Duitsland worden opgevoerd. “Hoever hangt af van hoeveel gas we daar gaan geven. Maar ik vermoed dat we het pedaal eerder dieper zullen intrappen dan dat we afremmen.”
Muller zegt dat de markt onderschat wat zich afspeelt bij de verschuiving naar online. “Een aantal jaar geleden was marktaandeelwinst van 0,1 procent groot nieuws in deze branche. We hebben het nu over verschuivingen van procenten.” Volgens de topman blijft veertig procent van alle klanten hangen en bestellen zij uiteindelijk veertig keer per jaar. “Dat is dus elke week, behalve tijdens de vakanties.”
Kip Sla 25 jun, 21:16
Albert van der Horst 25 jun, 19:31
marinus Van der sanden 25 jun, 18:25
Cees de leeuw 25 jun, 17:54
C Bosman 25 jun, 17:37
F Reinhard 25 jun, 13:44
Reinder Koornstra 25 jun, 10:17
Peter Hogendorf 25 jun, 09:51
Marcus Vamos 25 jun, 03:29
Robert-Jan Aantjes 24 jun, 19:34
Rogier Hentenaar 24 jun, 13:23