De netto-omzet van Ahold Delhaize in Nederland is in het tweede kwartaal met 4,2 procent gestegen. Daarmee behaalde het moederbedrijf van Albert Heijn en bol.com een netto-omzet van 3,6 miljard euro.
De grootste stijging is afkomstig uit online verkopen, waar 34,5 procent meer werd verkocht dan in het tweede kwartaal van 2018. Die groei is gerealiseerd door de verkopen op ah.nl en bol.com. Verder maakte het supermarktbedrijf bekend eind dit jaar 120 vestigingen van de supermarktketen in Nederland te willen hebben omgebouwd naar het nieuwe, meer op vers gefocuste concept.
Waar in Nederland een omzetgroei van 4,2 procent werd gerealiseerd, werd in de Verenigde Staten slechts een omzetgroei van 0,2 procent behaald. Die beperkte groei wijt het bedrijf aan de stakingen bij Stop & Shop en het feit dat Pasen vroeg viel dit jaar.
In het totaal behaalde Ahold Delhaize een totale omzet van 16,3 miljard euro. Het bedrijf zag zijn bedrijfsresultaat teruglopen met 84 miljoen euro, waardoor het uitkomt op 560 miljoen euro dit kwartaal, tegenover de 644 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2018. De nettowinst kwam uit op 334 miljoen euro, wat 74 miljoen minder is dan vorig jaar.
Yunus C 9 aug, 11:11
Retail Kenner 7 aug, 14:06