Door Jeroen van der Zwet
Contentmanager JM Promotions
We gebruiken ze steeds meer in onze dagelijkse communicatie: emoji’s en emoticons. Het is dan ook niet verwonderlijk dat emoticons steeds vaker gebruikt worden in marketingcommunicatie. Voornamelijk in communicatie via social media, waar bedrijven interactie uitlokken met hun doelgroep, maken zij gebruik van emoticons om hun boodschap extra kracht bij te zetten. Een aantal creatieve voorbeelden op een rijtje.
1. Netflix communiceert het genre đĩ van nieuwe series via emoticons
Netflix, wie gebruikt het niet? Bij Netflix zijn ze niet alleen sterk in het produceren bingewatch-waardige series, maar ook in het opzetten van creatieve marketingcampagnes op social media. In hun online communicatie worden regelmatig emoticons gebruikt om een boodschap kracht bij te zetten. Een goed voorbeeld is het communiceren van het genre van nieuwe series, bijvoorbeeld de detective emoji đĩ ter aankondiging van een nieuwe detectiveserie.
2. Bij Domino's bestel je een pizza door een đ te tweeten
Ook pizzaketen Domino’s speelt zeer handig in op het gebruik van emoticons. Een pizza bestellen is al erg gemakkelijk, maar Domino’s gaat nog een stapje verder. Het enige dat je hoeft te doen is met je Twitter-account een đ te sturen naar Domino’s en je hebt je bestelling geplaatst. Dit is overigens alleen mogelijk als je je Twitter-account hebt gekoppeld aan je Domino’s-profiel. Je kunt je voorstellen dat bedrijven met dit soort acties een beter imago creëren en bovendien een stuk meer producten of diensten verkopen.
3. Bol.com stelt klanten een vraag en creëert interactie
De social media accounts van bol.com staan bekend om de snelle en pakkende inhakers. Zij laten geen actualiteit of gebeurtenis onbenut om een glimlach op het gezicht van hun volgers te toveren. In aanloop naar Valentijnsdag ⤠plaatste bol.com bovenstaande afbeelding op Facebook. Het zorgde voor veel interactie en een enorm bereik. Reken maar dat het mensen aanspoorde om (nog snel) een cadeautje te kopen, want bol.com kan zelfs bezorgen op de dag van bestelling.
4. McDonald's verplaatst zich in de emotionele automobilist đ
Bij de marketingcampagne Good Times at McDonald’s lag de focus volledig op emoticons. De campagne bestond uit vijf verschillende uitingen. Allemaal weerspiegelen ze voor iedereen frustrerende en/of herkenbare situaties. Deze situaties worden door McDonald's 'opgelost'. Van urenlang winkelen met je vrouw tot aan in de file staan door werkzaamheden aan de weg, bij McDonald’s sluit je deze ervaringen op een goede manier af. We’re lovin' it! De marketingcampagne bedoelen we dan natuurlijk!
5. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek đ
De marketingafdeling van Alpro heeft handig ingespeeld op de mogelijkheden van de nieuwe like-button. Het bedrijf deed op creatieve wijze marktonderzoek onder zijn volgers door te vragen: welke Amandeldrink is jouw favoriet? De vraag kon worden beantwoord aan de hand van een emoji, die is geïntegreerd in de like-button van Facebook. Creatief én effectief, deze vorm van interactie, want op deze manier kun je erachter komen wat jouw klanten en potentiële klanten vinden en willen.
6. Durex brengt de gevolgen van onveilige seks in kaart đđ đđ
Condoomfabrikant Durex heeft in een marketingcampagne ten behoeve van seksuele voorlichting ook de emoticons gevonden. Durex wil dat mensen op een veilige manier seks met elkaar hebben en communiceert dat via emoticons. Het condoom behoort nog niet tot het standaard emoticonspakket, maar Durex stuurt er wel op aan dat deze in de toekomst wordt opgenomen. De maatschappelijke belangen van veilige seks spelen hierbij een grote rol.
7. KLM maakt een nieuwe bestemming op een leuke manier bekend â
Online is KLM legendarisch door zijn webcareteam dat op amusante, maar correcte wijze hun klanten te woord staat en het is niet zelden dat ze daarbij passende emoticons gebruiken. Ook het team dat verantwoordelijk is voor de online content kan goed uit de voeten met emoticons. Ze zetten emoticons in om interactie uit te lokken en ter ondersteuning van de boodschap. Het bericht had met meer dan duizend likes en meer dan 350 opmerkingen een groot bereik. Bestemming bereikt, lijkt ons.
8. WWF gebruikt emoticons om bewustzijn te creëren đ
Het WWF startte een Twitter-campagne met zeventien emoticons van bedreigde diersoorten, met onder meer de panda đŧ en de tijger đ¯. Doneren kon door de hashtag #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten of door te reageren op het bericht met een van de zeventien emoticons. Laatstgenoemde optie maakte het mogelijk op een specifiek diersoort te steunen. De donatiekosten bedroegen slechts tien cent per keer. De Twitter-campagne ontving ongeveer 559 duizend vermeldingen en meer dan 59 duizend aanmeldingen in de eerste drie maanden sinds de release. Reken maar uit.
9. IKEA heeft zijn eigen emoticonspakket
IKEA beweert dat mannen en vrouwen đĢ beter met elkaar zouden kunnen opschieten als ze meer emoji's gebruiken in hun communicatie. Om die reden introduceert IKEA eigen emoticons: het communicatiemiddel voor meer liefde en begrip bij je thuis. De emoticons worden ook gebruikt in de applicatie om productgroepen te categoriseren. Het is wachten op het moment dat de emoticons ook zichtbaar zijn in de online communicatie of zelfs fysieke winkels.
10. Verzekeringsdienst Ditzo introduceert Business WhatsApp đ
WhatsApp, we gebruiken het allemaal om snel, al dan niet vergezeld van emoticons, een boodschap door te geven. Snel iets doorgeven gaat vaak niet op als je naar een callcenter van een verzekeringsmaatschappij belt. Ditzo speelde handig in op die ergernis en opende een WhatsApp-account. Geen platform dat zich beter leent voor het gebruik van emoticons en deze spelen dan ook de hoofdrol in de campagne van zijn nieuwe dienst: 'niet in de wacht, maar een WhatsApp', op de kaart te zetten.
Reacties 0